Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Kolejne Próby PKN Orlen
Kolejne Próby PKN Orlen
Po nieudanej próbie wejścia do tureckiego koncernu Tupras, PKN Orlen SA jest zainteresowany litewską rafinerią w Możejkach, ale przede wszystkim będzie kładł nacisk na rozwój rynku detalicznego w Polsce, wynika ze środowych wypowiedzi prezesa PKN Igora Chalupca.
„Będziemy szukać nowych możliwości inwestycji po zakończeniu rokowań w sprawie Tuprasu” – powiedział Chalupec dziennikarzom. PKN Orlen był jednym z dziewięciu inwestorów zakwalifikowanych na krótką listę w prywatyzacji tureckiego lidera na rynku paliw. Ostatecznie jednak polski koncern odpadł z przetargu, ponieważ zaoferował zbyt niską cenę – według tureckich mediów, najwyższą ofertę, na 4,14 mld USD za 51% akcji, złożyło konsorcjum Shell-Koc.
„Byliśmy na Litwie, rozmawialiśmy i będziemy analizowali tę możliwość” – powiedział także prezes. Jukos potwierdził w sierpniu, że chce sprzedać posiadany pakiet 53% akcji rafinerii Możejki. Rosyjski koncern informował wówczas, że zainteresowane tymi akcjami są Łukoil, TMK BP, KazMunaiGaz i PKN Orlen. Do państwa litewskiego należy 40,66% akcji Możejek. Chalupec dodał, że oprócz wtorkowych rozmów z rządem Litwy spółka nie prowadziła żadnych innych w tej sprawie. Jednakże PKN Orlen przede wszystkim myśli o polskim rynku, podkreślił prezes. „Najbliższe miesiące to odbudowa rynku detalicznego i zdecydowany nacisk położymy na detal” – powiedział Chalupec. PKN Orlen pozostaje największym graczem na rynku detalicznym w Polsce, choć udział koncernu w tym rynku spadł w 2004 roku do 28,6% z 35,4% rok wcześniej, podczas gdy udział zachodnich koncernów wzrastał – do 29% z 24%. Grupa Lotos kontroluje obecnie ok. 6,0-6,5% rynku. /www.pulsbiznesu.pl/