Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Aktualności RSS

Koniec Kryzysu w Motoryzacji?

Drukuj

Koniec Kryzysu w Motoryzacji?

Załamanie produkcji i największe cięcia kadrowe mamy za sobą. Na odtrąbienie końca kryzysu jest jednak zbyt wcześnie. Dramatyczny spadek światowej sprzedaży aut uderzył w producentów gotowych aut oraz motoryzacyjnych części. Rozpoczęły się masowe zwolnienia, a zjawisko, niestety, nie ominęło Polski, co było widoczne już w IV kwartale 2008 r. Według danych Automotivesuppliers.pl, firmy monitorującej sektor motoryzacyjny, od października ubiegłego roku do czerwca tego roku pracę w sektorze motoryzacyjnym w naszym kraju straciło lub wkrótce straci 15 tys. osób. Ostatnio jednak pojawiły się pewne oznaki wyhamowania tego zjawiska.


- Wiele wskazuje na to, że największe załamanie produkcji jest już za nami. Podobnie jest także z najboleśniejszymi decyzjami o zwolnieniach grupowych. 90 proc. osób, które miały odejść do połowy tego roku, już nie ma pracy - twierdzi Rafał Orłowski, ekspert automotivesuppliers.pl. Z najnowszego sondażu, przeprowadzonego wśród menedżerów z firm produkujących komponenty, wynika, że w najbliższym czasie większość z nich nie planuje kolejnych redukcji zatrudnienia. Część producentów korzysta na ożywieniu sprzedaży związanej z wprowadzeniem dopłat do zakupu nowych aut w Niemczech, Włoszech czy na Słowacji. - W Polsce najbardziej widać to w przypadku Fiata w Tychach oraz Volkswagena w Poznaniu. Większa sprzedaż aut tych marek poprawiła notowania ich dostawców - podkreśla Rafał Orłowski. Optymistyczne jest też to, że w Polsce ostatnio pojawiają się nowe inwestycje w branży dostawców części. Ślą apele Za wcześnie jednak na odtrąbienie końca kryzysu. - Nowych inwestycji jest niedużo, dlatego liczba osób nowo przyjętych do pracy nie zrekompensuje dotychczasowych zwolnień - mówi Rafał Orłowski.

W kraju źle się wiedzie Oplowi w Gliwicach oraz żerańskiemu FSO. A to uderza też w ich dostawców. Nie dziwi więc, że branża śle apele do rządu o "pakiet antykryzysowy". O taką pomoc apelował w Katowicach m.in. Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wspierali go producenci aut i części. - Nikt nie oczekuje dopłat. Chodzi o stworzenie warunków do rozwoju. Potrzeba szybkich i niekonwencjonalnych rozwiązań - przekonywała Solange Olszewska, prezes spółki Solaris Bus Coach.
Nieco inne spojrzenie ma Leszek Waliszewski, prezes FA Krosno, producenta amortyzatorów. Jego zdaniem, zamiast sztucznego zwiększania sprzedaży firmy motoryzacyjne powinny skupić się na redukcji kosztów. - Niższy poziom sprzedaży trzeba zaakceptować, jeśli dostosuje się do niego koszty. Sprzedaż będzie można łatwiej zwiększyć w przyszłości - ocenia prezes. /Źródło: Polska Izba Motoryzacji/
Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent