Nowe koncepcje napędowe w technologii samochodowej stawiają nowe wyzwania dla elastomerów, w tym w zakresie dużej wytrzymałości na media, które nie były wcześniej stosowane np. etanol, zwiększonych wymagań dotyczących opóźniania palenia, a w pojazdach elektrycznych – wysokiej odporności na ozon. Jako pionier w dziedzinie gumy syntetycznej, LANXESS oferuje szeroki asortyment specjalnych technicznych wyrobów gumowych, które potrafią doskonale realizować zadania stawiane samochodom jutra.
– Eksperci motoryzacyjni są przekonani, że w ciągu kilku następnych lat samochody elektryczne będą stanowić znaczny odsetek pojazdów poruszających się po drogach – twierdzi dr Günther Weymans, dyrektor jednostki organizacyjnej Technicznych Produktów Gumowych w LANXESS. – Nic dziwnego, że produkty z gumy w tym zakresie zastosowań muszą mieć inne właściwości niż opony w tradycyjnych pojazdach z silnikiem benzynowym. Dominujące przez wiele lat silniki benzynowe i wysokoprężne wymagały, aby produkty gumowe wykazywały się niskim pęcznieniem objętościowym w przypadku mediów niebiegunowych. Jednakże małe i lekkie pojazdy z alternatywnymi układami prawdopodobnie spowodują rosnący popyt na produkty z gumy syntetycznej do kluczowych zastosowań, które wymagają długotrwałej stabilności w wysokich temperaturach roboczych. Kolejnym wyzwaniem jest wysoka wrażliwość wielu „tradycyjnych” surowców gumowych na ozon, który powstaje praktycznie zawsze w obecności jednostek z napędem elektrycznym.
Takie gatunki gumy, jak monomery etylenowo-propylenowo-dienowe (EPDM), np. Buna EP firmy LANXESS, idealnie nadają się do tego zakresu zastosowań. Buna EP, popularny materiał do uszczelnienia okien i drzwi w „tradycyjnych” samochodach, oferuje wyjątkową odporność na wysokie temperatury i ozon. Kolejna korzyść płynąca z gumy syntetycznej to fakt, iż posiada ona mniejszą gęstość niż inne surowce gumowe, co oznacza, że może być używana do produkcji bardzo lekkich produktów. Jest to również powód jej ekologicznej charakterystyki, ponieważ każdy kilogram mniej redukuje zużycie energii przez pojazd. Ponadto, w przypadku samochodów elektrycznych, niższa waga przekłada się na większy zasięg.
Kolejnym aspektem, który musi odgrywać kluczową rolę w doborze materiałów dla pojazdów elektrycznych jest opóźnienie palenia. W razie pożaru spowodowanego na przykład przez zwarcie, materiały przewodu muszą zapewnić utrzymanie funkcji kabli wystarczająco długo, a przede wszystkim nie stanowić dodatkowego ryzyka dla kierowcy, np. z powodu powstawania toksycznego dymu. Korzystanie z kopolimerów etylenu/octanu winylu (EVM), np. Levapren firmy LANXESS, może się w tym przypadku opłacić. Levapren nie zawiera halogenów i może wchłaniać duże ilości nieorganicznych środków opóźniających palenie. Gdy związki zawierające Levapren palą się wraz z innymi materiałami w płomieniu zewnętrznym, powstaje wyłącznie dym o małej gęstości. Ze względu na swój skład chemiczny kopolimery EVM nie wytwarzają żrącego chlorowodoru w postaci gazowej, który powstaje czasami w przypadku spalania materiałów zawierających chlor.
W pojazdach napędzanych ogniwami paliwowymi, inżynierowie muszą stawić czoło nowym wyzwaniom przy wyborze najlepszych materiałów. Nanoprene, specjalna guma firmy LANXESS, może zapewnić pomoc w zakresie kluczowych zastosowań, zwiększając wydajność pojazdów przyszłości o napędzie wodorowym. W formie dodatku, Nanoprene może transportować protony przez kluczową błonę ogniw paliwowych lepiej niż wiele innych materiałów.
– To doskonale ilustruje, o co w tym wszystkim chodzi: samochody elektryczne są tylko jednym z przykładów nowych zastosowań, w których wszechstronne produkty z gumy syntetycznej firmy LANXESS są z powodzeniem stosowane. Inne koncepcje napędowe stwarzają również nowe wyzwania, z którymi można sobie poradzić wyłącznie dzięki specjalnym elastomerom – mówi Weymans. Weźmy na przykład elastomery fluorowe Levatherm F firmy LANXESS i ich niezwykłą odporność chemiczną i termiczną. Podobnie produkty z uwodornionego kauczuku akrylonitrylowego (HNBR), sprzedawane przez zakład w Leverkusen pod nazwą Therban, stosowane z powodzeniem w urządzeniach elektrycznych o dużej mocy i charakteryzujące się dużą gęstością energii i temperatur roboczych. Therban w produktach gumowych narażonych na wysokie obciążenia dynamiczne wytrzymuje ciągłe temperatury robocze do 160°C.
LANXESS udostępnił niedawno gatunki Therban, które nadają się do produktów mających styczność z biodieslem i paliwami o wysokiej zawartości etanolu, a także produkty, które wykazują jeszcze większą odporność na starzenie niż częściowo uwodornione gatunki gumy dzięki całkowicie uwodornionej strukturze cząsteczkowej. Pod względem odporności na różne media, produkty te mogą konkurować nawet z elastomerami fluorowymi do różnych zastosowań. Obecnie Therban jest również wykorzystywany w pojazdach napędzanych gazem ziemnym. HNBR toleruje styczność z mediami niebiegunowymi i jest niezawodny nawet w niskich temperaturach, czasami występującymi w obecności płynnych lub mocno sprężonych gazów.
Ze względu na swoją wyjątkową odporność na wiele różnych środków chemicznych, Buna EP podbija rynek nowych zastosowań, który jeszcze kilka lat temu był nie do pomyślenia w sektorze samochodowym: rynek przewodów, które przekazują roztwór mocznika do przetwornika katalitycznego w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi wyposażonymi w katalityczne układy denitryfikacji. Mocznik może uszkadzać tradycyjne gatunki gumy. EPDM jest znacznie bardziej stabilny chemicznie.
– Nowe koncepcje układów napędowych zmuszają nas do przeanalizowania koncepcji materiałów gumowych. To niezwykle ekscytujące zadanie, gdyż jako pionierzy syntetycznej gumy i jeden z największych producentów gumy syntetycznej na świecie sprzedajemy nie tylko polimery, ale wręcz rozwiązania dla problemów – dodaje Günther Weymans. – Niezwykłe bogactwo doświadczeń naszej firmy pomaga naszym klientom zwiększać ich mobilność. Mamy zamiar nadal kontynuować nasz rozwój w przyszłości.
Firma LANXESS jest liderem w sprzedaży specjalistycznych środków chemicznych. Wielkość sprzedaży w 2009 roku osiągnęła 5,06 miliarda euro. Obecnie firma zatrudnia około 14.700 osób w 24 krajach świata i jest reprezentowana przez 45 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności firmy LANXESS jest opracowywanie, produkcja i sprzedaż tworzyw sztucznych, kauczuków, półproduktów i specjalistycznych środków chemicznych.
Oświadczenia dotyczące przyszłości
Niniejsza informacja prasowa może zawierać oświadczenia dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach dokonywanych przez zarząd firmy LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą spowodować, że rzeczywiste wyniki, sytuacja finansowa, rozwój i osiągnięcia firmy mogą się znacznie różnić od podanych tutaj obecnych oczekiwań. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za uaktualnienie oświadczeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.
Informacje dla redaktorów: