Szwedzi już przestawiają całą gospodarkę na naturalne paliwa. Według rządowych planów, w 2020 r. Szwecja ma być uniezależniona strategicznie od ropy naftowej. Szwedzi realizują tę politykę na kilka sposobów - donosi gazeta.pl. W Sztokholmie pojawiły się autobusy marki Scania przystosowane do jazdy na 95-procentowym bioetanolu. Na początku zeszłego roku po Sztokholmie jeździło ich ok. 250, obecnie jest ich już blisko 400. Kolejnych 200 takich autobusów pojawiło się na ulicach 13 innych szwedzkich miast.Coraz więcej samochodów osobowych jeździ w Szwecji na 85-procentowym bioetanolu. Nie ma problemu z ich tankowaniem, bo w całym kraju jest już blisko 400 oznaczonych stacji.
W Szwecji nie dyskutuje się, czy biopaliwa szkodzą samochodom, czy nie, bo nie wlewa się ich do tradycyjnych silników. - Potrzebne są nowe, przystosowane do tego typu paliw. To nowoczesne zespoły napędowe o znakomitych parametrach technicznych, spełniające najwyższe wymogi ekologicznego spalania Euro. Oprócz Scanii liderami w ich produkcji są koncerny Saab i Ford. Pierwsze modele wypuszcza też Volvo - mówi prof. Zdzisław Chłopek z Instytutu Transportu Samochodowego, który przebadał szwedzkie rozwiązania. Szwedzi do produkcji biopaliw oprócz celulozy pozyskanej z drewnianych odpadów wykorzystują rzepak. Region Scania, wysunięty najbardziej na południe, promuje się na billboardach właśnie żółtymi zasiewami. Interes się opłaca, bo produkcja biokomponentów do paliw jest w Szwecji zwolniona z podatków.
Szwecja jest jednym z uczestników europejskiego przedsięwzięcia pod nazwą BEST (BioEthanol for Sustainable Transoport, czyli Bioetanol dla Zrównoważonego Transportu), które Unia Europejska dofinansowała kwotą 25 mln euro. Projekt wdrażany jest też w Wielkiej Brytanii, Holandii, Irlandii, Włoszech i Hiszpanii. Wspierają go tacy producenci paliw etanolowych, jak szwedzki Sakab, holenderski Nedalco czy brytyjski Wessex Grain. A także ośrodki naukowe, m.in. szwedzki Umea University czy włoski Genova University. Hitem w Szwecji jest też biogaz wytwarzany przez lokalnych farmerów z odpadów po produkcji rolniczej: gnojowicy lub obornika. - Miasta Kristianstad i Eslov już dziś w 100 proc. zasilają swoje autobusy biogazem. Miasto Helsingborg przechodzi z zasilania blisko 70 swoich autobusów LPG na biogaz. Na regionalnych trasach, m.in. pomiędzy Malmo i Lund, pojawią się autobusy wyposażone w najnowocześniejsze silniki LPG spełniające normy Euro 5, ale chcemy, by wkrótce pojawiły się tu autobusy na biogaz - wyjaśnia Kerstin Gustafsson, menedżer ds. planowania w firmie Skanetrafiken monitorującej transport w regionie Skania.
W zeszłym roku w publicznym transporcie zużyto 7,4 mln m sześc. gazu, w tym 800 tys. m sześc. biogazu. W tym roku ta liczba ma już przekroczyć milion /Źródło: gazeta.pl/