Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Taropak 2005 - Start
Taropak 2005 - Start
Począwszy od dzisiejszego dnia rozpoczyna się Poznański Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK od wielu lat utrzymuje swoją mocną pozycję na mapie europejskich targów tej branży. W tym roku odbywa się już po raz 24. TAROPAK jest największym i najważniejszym w Europie Centralnej i Wschodniej spotkaniem branży opakowaniowej i logistycznej. Targi te stanowią doskonałe miejsce spotkań biznesowych, forum wymiany doświadczeń na temat branży, oferowanych nowości i tendencji rozwojowych. O randze tego spotkania świadczy fakt, że od lat honorowy patronat nad TAROPAKIEM sprawuje minister gospodarki i pracy, w tym roku - pan Jacek Piechota.
Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci rola opakowania w gospodarce rynkowej uległa zmianie. Dawniej opakowanie pełniło głównie funkcję ochronną. W późniejszym okresie - funkcję informacyjną czyli marketingową. Dzisiaj – musi sprostać trudnym wymaganiom związanym z logistyką towarów.
Pomimo tego, że branża opakowaniowa w Polsce od lat stanowi jedną z lepiej prosperujących gałęzi przemysłu, specjaliści oceniają, że nadal rynek ten wykazuje stałą tendencję wzrostową. Nadal zużycie opakowań w naszym kraju jest prawie 4-krotnie mniejsze niż w Europie Zachodniej, ponad 5-krotnie mniejsze niż w USA i prawie 6-krotnie mniejsze niż w Japonii. Z badań COBRO wynika, że w najbliższym czasie zużyjemy o 5-6 % więcej opakowań w ujęciu ilościowym i ok. 13 % więcej w ujęciu wartościowym w skali roku. Jeśli prognozy te się sprawdzą mamy szansę w 2010 roku osiągnąć poziom zużycia opakowań krajów Europy Zachodniej.
Wraz ze wzrostem zużycia ilości opakowań zdecydowanie poprawia się też ich jakość. Stosowane są coraz nowocześniejsze technologie, dzięki którym wyraźnie spada zużycie wykorzystywanych surowców. Dla przykładu w ciągu ostatnich 3 lat obniżono aż o 60% gramaturę tektury falistej.
Pod względem inwestycji logistycznych Europa Środkowo Wschodnia, w tym Polska, jest obok Azji uznawana za obszar najbardziej obiecujący. Wg danych PAIiIZ sektor transportu, gospodarki magazynowej i łączności był czwarty co do wielkości zainwestowanego kapitału w 2004 roku. Włożony w firmy logistyczne kapitał jest coraz bardziej skuteczny – każda zainwestowana złotówka daje rocznie 18-19 groszy zysku. Warta podkreślenia jest wysoka dynamika sprzedaży usług logistycznych wynosząca 14% w skali roku.
Branże prezentowane na TAROPAKU – zarówno opakowaniowa, jak i logistyczna - reprezentują perspektywiczny, rozwijający się i pewny inwestycyjnie segment gospodarki narodowej. Dlatego jako organizatorzy tej wystawy jesteśmy przekonani, że dzięki tak dobrym prognozom tegoroczna edycja TAROPAKU spotka się z dużym zainteresowaniem profesjonalistów.
W tegorocznej edycji TAROPAKU swój udział zapowiedziało blisko 700 wystawców z 29 krajów. Poza polskimi przedsiębiorcami w TAROPAKU wezmą udział wystawcy z Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Izraela, Litwy, Łotwy, Niemiec, Portugalii, Rosji, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. Ekspozycja zajmie 17 tys.m2 powierzchni wystawienniczej.
Zakres ekspozycji TAROPAKU 2005 obejmuje najważniejsze obszary branży opakowaniowej zebrane w 4 blokach tematycznych:
- opakowania – opakowania i pomocnicze środki opakowaniowe, materiały do pakowania i wyrobu opakowań, projektowanie opakowań;
- maszyny – maszyny i urządzenia pakujące, maszyny do wyrobu opakowań, projektowanie maszyn pakujących;
- logistyka – sprzęt transportu wewnętrznego, urządzenia gospodarki magazynowej, usługi logistyczne;
- doradztwo techniczne.
Wśród wystawców najliczniej reprezentowane będą przedsiębiorstwa produkujące maszyny i urządzenia pakujące – ponad 300 wystawców. Będzie również około 250 producentów opakowań. Głównie prezentowane będą opakowania z tworzyw sztucznych i ze szkła. Nieco mniej będzie opakowań z kartonu i papieru.
Z branży logistycznej silnie reprezentowana będzie tematyka dotycząca magazynowania i transportu wewnętrznego – około 60 firm.
Obecna będzie również branża poligraficzna nierozerwalnie powiązana z opakowaniami. Około 40 wystawców zaprezentuje maszyny do etykietowania i znakowania towarów, drukarnie i firmy świadczące usługi poligraficzne.
TAROPAK, poza prezentacją opakowań, technologii i usług, oferuje we współpracy z partnerami bogaty program seminaryjny, ekspozycje specjalne, prezentacje, konferencje, warsztaty oraz konkursy dzięki czemu stanowi doskonałą przestrzeń do dialogu sprzedających i kupujących, wystawców i zwiedzających
Bogaty program wydarzeń towarzyszących, stanowi magnes przyciągający do Poznania profesjonalistów.
Najważniejszym wydarzeniem tegorocznego TAROPAKU jest Trzecia Konferencja Opakowaniowa Krajów Europy Środkowej i Wschodniej zorganizowana przez Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań, Krajową Izbę Opakowań oraz MTP. Odbędzie się ona w dniu 21 września w Sali w WTC.
Nowe materiały i innowacyjne technologie to wyzwanie dla przemysłu produkującego oraz użytkującego opakowania. Dzięki nim dokonuje się nieustanny postęp w produkcji opakowań, systemach pakowania i dystrybucji, a także w logistyce. Jednocześnie opakowaniom stawiane są wysokie wymagania, zarówno w aspekcie ochrony towarów, jak również z uwagi na ochronę środowiska naturalnego. I właśnie te tematy będą przedmiotem obrad Konferencji odbywającej się pod hasłem Opakowania – Rynek – Środowisko.
Przedstawiciele stowarzyszeń opakowaniowych, instytutów badawczo-naukowych z Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii i Polski wymienią swoje doświadczenia z funkcjonowania regulacji prawnych w zakresie zagospodarowania odpadów opakowaniowych oraz stosowania opakowań biodegradowalnych. Przedstawią nowe rozwiązania i materiały w projektowaniu opakowań.
Konferencji towarzyszyć będzie spotkanie Grupy Roboczej Europejskiego Instytutu Opakowań ( European Packaging Institute - Working Group).
Wydawnictwo Polski Drukarz wydawca miesięcznika „Świat Druku” na swoim stoisku (21-22.09, pawilon 15B, stoisko 181) organizuje dwudniowe warsztaty „Opakowanie od A do Z”, w czasie których będzie mowa o opakowaniu od fazy projektu, poprzez jego wytwarzanie, aż do konfekcjonowania. Warsztaty będą się odbywały w pięciu blokach tematycznych: M – jak MARKETING, P – jak PRZYGOTOWALNIA, D – jak DRUKOWANIE, U – jak USZLACHETNIANIE, K – jak KONFEKCJONOWANIE.
To samo wydawnictwo jest współorganizatorem konferencji „Opakowania z tektury falistej” (20.09). Będzie to f orum wymiany doświadczeń pomiędzy dostawcami technologii, maszyn, urządzeń i materiałów do produkcji opakowań z tektury falistej, a producentami opakowań i ich klientami. Składać się będzie ono z cyklu prezentacji multimedialnych prowadzonych przez dostawców technologii, maszyn, urządzeń i materiałów do produkcji opakowań z tektury falistej.
Ciekawie zapowiada się konferencja prasowa przygotowywana przy współudziale Clubu Upakovchikov z Ukrainy „Ukraiński rynek opakowań dla polskich firm” (pawilon 15, sala 503).
Wśród wydarzeń dedykowanych branży logistycznej na uwagę zasługuje konferencja „Magazyn w firmie i w łańcuchu dostaw” zorganizowana przez wydawnictwo Eurolgistics (21.09, Hol Wschodni, Sala Zielona). Konferencja ta przeznaczona jest dla menedżerów i specjalistów zajmujących się logistyką.
Ważne wydarzenia przygotowaliśmy we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania. Wśród nich na uwagę zasługują: seminarium „Nowoczesne systemy automatycznej identyfikacji towarów i opakowań , tagi radiowe i kody kreskowe – dla kogo i po co” (20.09, pawilon 14B, sala A) oraz konferencje „Śledzenie produktów w łańcuchu dostaw żywności, czyli jak spełniać wymagania Unii Europejskiej” (20.09, pawilon 15, sala 403) i „Radiowy kod kreskowy RFID/EPC” (20.09, pawilon 15, sala 403).
Niewątpliwą atrakcją targów będzie szósty konkurs Sztaplar Show (21-22.09, teren otwarty, sektor 03) przygotowany we współpracy z redakcją pism „Nowoczesny Magazyn” oraz „Logistyka a Jakość”. W czasie konkursu w zaimprowizowanym otoczeniu magazynowym będzie można obejrzeć pracę wózków widłowych niemal wszystkich marek sprzedawanych w kraju.
Targom towarzyszyć będzie III wystawa prac nagrodzonych projektów opakowań wykonanych przez studentów Akademii Sztuk Pięknych. Wystawa ta jest zorganizowana przez magazyn „Packaging Polska”, a zlokalizowana będzie w Holu Wschodnim.
Targi to zawsze doskonałe miejsce dla prezentacji nowości . W tym roku będziemy je promować poprzez specjalne wydawnictwa i oznakowanie na stoiskach. W czasie tegorocznego TAROPAKU 40 firm zgłosiło niemalże 100 nowych propozycji. /www.taropak.pl/