Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Biznes Info RSS

MOL Ukończył Budowę Zakładu Produkcji Asfaltu

Drukuj

MOL Ukończył Budowę Zakładu Produkcji Asfaltu

Warta ok. 10 mln USD inwestycja MOL w instalację do produkcji asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy w węgierskiej fabryce Zala została ukończona w ciągu roku. Zakład będzie w stanie produkować 20 tys. ton asfaltu z dodatkiem gumy rocznie, przyczyniając się do recyklingu 8-10 proc. zużytych na Węgrzech opon. Nowa instalacja poprawi także wydajność zakładu Zala i pomoże utrzymać ponad 100 miejsc pracy.

Około pół miliona zużytych opon (3 tys. ton), stanowiących 8-10 proc. rocznych odpadów na Węgrzech, posłuży do produkcji ok. 96 ton asfaltu modyfikowanego z dodatkiem gumy dziennie. W skali roku oznacza to produkcję na poziomie 20 tys. ton surowca, co wystarczy do budowy 200 km dwupasmowej autostrady lub odnowienia jej wierzchniej warstwy na odcinku 600 km.

Od 2012 r. MOL z sukcesem prowadzi pilotaż, w ramach którego w zakładzie Zala produkuje się rocznie 5 tys. ton asfaltu z dodatkiem gumy. W odpowiedzi na rosnący popyt, MOL rozpoczął budowę nowego zakładu wiosną 2019 r. Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, inwestycja została ukończona w nieco ponad rok. Dzięki zachowaniu wszelkich środków ostrożności, w trakcie trwania projektu nie został pominięty ani jeden dzień roboczy. 

„Wydajność produkcji na poziomie 96 ton dziennie wystarczy do zaspokojenia potrzeb dużych projektów drogowych. Co więcej, pozwala ona również rozszerzyć nasze działania na kraje ościenne, w poszukiwaniu nowych możliwości biznesowych. Dzięki posiadanemu przez MOL patentowi na chemicznie stabilizowany asfalt z dodatkiem gumy, możemy również myśleć o sprzedaży licencji na nasze rozwiązanie. W ciągu ostatnich 8 lat, ok. 150 km odcinków dróg na Węgrzech zostało zbudowanych lub wyremontowanych przy użyciu asfaltu modyfikowanego gumą. Wraz ze zwiększoną wydajnością naszej fabryki, ten wskaźnik może teraz wzrosnąć. 20 tys. ton stanowi ok 10-15% rocznego zapotrzebowania na asfalt. Inwestycja wpisuje się w naszą strategię „Enter Tomorrow 2030”, która zakłada m.in. osiągnięcie przez firmę pozycji lidera rynku recyklingu w Europie Środkowo-Wschodniej. – powiedział Tibor Zsinkó, wiceprezes MOL w segmencie downstream.

Obecnie nic nie stoi na przeszkodzie, by asfalt z dodatkiem gumy znajdował coraz szersze zastosowanie w budowie dróg. W dłuższej perspektywie, może to wpłynąć na wyraźną poprawę warunków na drogach, ponieważ właściwości surowca zmniejszają ryzyko powstawania dziur i kolein w gotowych nawierzchniach, dodatkowo redukując hałas drogowy.

Inwestycja na poziomie 10 mln USD została sfinansowana w trzech czwartych z własnych środków MOL, przy wsparciu państwa węgierskiego na poziomie 25%. 

O zakładzie Zala

Fabryka Zala zlokalizowana jest ok 200 km na południowy zachód od węgierskiej stolicy, Budapesztu. W regionie Zala, MOL prowadzi produkcję węglowodorów od ponad 80 lat. Przez 50 lat firma prowadziła tu również działalność rafineryjną, która została wznowiona w 2001 r. Dawan rafineria została przekształcona w zakład produkcji asfaltu, zarówno tradycyjnego, jak i modyfikowanego polimerami lub gumą.

O technologii asfaltu modyfikowanego gumą MOL

Nowa technologia produkcji grysu gumowego z bitumu i zużytych opon została opracowana przez MOL we współpracy z Uniwersytetem Pannon. Stabilizowany chemicznie bitum kauczukowy MOL został opatentowany w 2009 roku i otrzymał znak towarowy „Produkt przyjazny dla środowiska” w 2014 roku. Bitum kauczukowy MOL został ponownie zakwalifikowany na rynku krajowym i międzynarodowym. Między innymi w 2015 roku otrzymał nagrodę Environmental Innovation Award na węgierskim konkursie Grand Prix Innowacji, a w 2016 roku w Manchesterze zdobył nagrodę IChemE (International Institute of Chemical Engineers) „2016 Innovative Product” spośród dwudziestu trzech międzynarodowych kandydatów. MOL rozpoczął prace nad krajową produkcją bitumu kauczukowego w pierwszej dekadzie XXI wieku, kiedy był on już używany za granicą. Zgodnie z definicją stosowaną w USA, asfalt kauczukowy produkowany jest na budowie drogi, ponieważ ze względu na wytrącanie się cząstek gumy musi być zużyty w ciągu kilku godzin, dodatkowo do produkcji asfaltu wymagany jest specjalny sprzęt. W celu stworzenia nowego produktu, który mógłby być używany w taki sam sposób jak zwykły asfalt do budowy dróg, MOL wraz z Uniwersytetem Pannon opracował stabilizowany chemicznie bitum kauczukowy. Opatentowana technologia MOL zapewnia, że bitum kauczukowy może być transportowany, przechowywany i używany w późniejszym terminie. Oznacza to, że można go produkować na dużą skalę i stosować dalej od miejsca produkcji.

O Grupie MOL

Grupa MOL to zintegrowany, międzynarodowy koncern naftowy i gazowy z siedzibą w Budapeszcie na Węgrzech. Grupa jest aktywna w ponad 40 krajach, gdzie zatrudnia łącznie 25 tys. osób, a jej doświadczenie w branży wynosi ponad 100 lat. Działalność poszukiwawczo-wydobywcza grupy bazuje na ponad 75 latach doświadczeń w branży węglowodorów. Obecnie, firma prowadzi produkcję w 9 krajach i posiada złoża w 13 kolejnych. Grupa prowadzi trzy rafinerie i dwa zakłady petrochemiczne w ramach zintegrowanego łańcucha dostaw na Węgrzech, Słowacji i w Chorwacji oraz sieć 1933 stacji paliw w 10 krajach Europy.

kontakt: 

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Ankieta

Plastline

Plastinvent