LANXESS podniósł swoje całoroczne prognozy na rok 2011 po osiągnięciu rekordowych wyników w drugim kwartale bieżącego roku. Firma zajmująca się specjalistycznymi środkami chemicznymi oczekuje obecnie, iż wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych wzrośnie o 20 % rok do roku, w porównaniu z wcześniejszymi prognozami wzrostu na poziomie 10-15 %. Wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych w drugim kwartale wzrósł o 26 % rok do roku, osiągając poziom 339 milionów EUR.
– Połączenie koncentracji na innowacyjnych produktach o wysokiej jakości i regionach rozwijających się z niezmienną i sprawdzoną strategią stawiającą cenę przed ilością po raz kolejny przyniosło doskonałe wyniki – stwierdził Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu LANXESS AG. – Warto zauważyć, że nasze jednostki organizacyjne zajmujące się kauczukiem syntetycznym i zaawansowanymi technologicznie tworzywami sztucznymi zyskały dzięki wpływowi megatrendów na rozwój mobilności.
Sprzedaż wzrosła o 23 % rok do roku, osiągając poziom 2,2 miliarda EUR. LANXESS wprowadziła podwyżki cen we wszystkich segmentach, aby w pełni pokryć wyższe koszty surowców. Ponadto nastąpił wzrost wolumenu i pozytywny wpływ na portfolio dzięki ostatnim przejęciom, przede wszystkim DSM Elastomers, przedsiębiorstwa produkującego EPDM. Sprzedaż wzrosła pomimo ujemnych różnic kursowych do minus siedmiu procent, głównie ze względu na słaby kurs dolara amerykańskiego.
Marża EBITDA liczona przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych wzrosła do 15,1 % w drugim kwartale, w porównaniu z 14,7 % w roku poprzednim, a zysk netto wzrósł o 38 % rok do roku, osiągając poziom 181 milionów EUR.
Zadłużenie netto na koniec drugiego kwartału wzrosło o 49 % w stosunku do końca 2010 roku, osiągając około 1,4 miliarda EUR, głównie z powodu przejęcia przedsiębiorstwa produkującego EPDM oraz jednostki organizacyjnej Material Protection koncernu Syngenta. Przepływów środków pieniężnych z działalności operacyjnej zwiększył się ponad trzykrotnie, do 212 milionów EUR, odzwierciedlając siłę spółki w zakresie działalności operacyjnej.
Wyniki według regionów
EMEA (Europa – z wyłączeniem Niemiec – oraz Bliski Wschód i Afryka) pozostała największym regionem sprzedaży w drugim kwartale bieżącego roku, co stanowi 30 % łącznej sprzedaży Grupy. Sprzedaż wzrosła o 25 % rok do roku, osiągając poziom 665 milionów EUR. Największy wzrost odnotowano w Rosji, Francji i we Włoszech.
Azja i Pacyfik odnotowały wzrost sprzedaży o 19 % rok do roku, osiągając poziom 492 milionów EUR w drugim kwartale, co stanowi 22 % sprzedaży Grupy. Chiny, Indie i Korea Południowa osiągnęły najlepsze wyniki.
Sprzedaż w Niemczech wzrosła o 26 % rok do roku, osiągając poziom 411 milionów EUR w drugim kwartale, co stanowi 18 % sprzedaży Grupy.
Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła o 18 % rok do roku, do 368 milionów EUR, co stanowi 16 % sprzedaży Grupy w drugim kwartale.
Ameryka Łacińska odnotowała wzrost sprzedaży o 25 % rok do roku, osiągając poziom 307 milionów EUR w drugim kwartale, co stanowi 14 % sprzedaży Grupy. Wyłączając skutki wahań kursowych, region ten osiągnął największy wzrost w zakresie działalności operacyjnej w drugim kwartale. Brazylia ponownie okazała się być kluczowym graczem w tym regionie.
Sprzedaż w pięciu krajach BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, RPA) wzrosła o 22 % rok do roku, do 522 milionów EUR, co stanowi 23 % sprzedaży Grupy w drugim kwartale.
Wyniki według segmentów
Sprzedaż w segmencie Performance Polymers wzrosła o 37 % rok do roku, do 1,3 miliarda EUR. Ceny skoczyły o 29 % rok do roku, rekompensując rosnące koszty surowców, w szczególności butadienu i izobutylenu. Ponadto sprzedaż stymulowana była przez wzrost wolumenu sprzedaży i przejęcie przedsiębiorstwa produkującego kauczuk EPDM, o wartości szacowanej na około 80 milionów EUR. Wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych wzrósł o 40 %, do 229 milionów EUR w drugim kwartale, a segmenty firmy zajmujące się kauczukiem syntetycznym i zaawansowanymi technologicznie tworzywami sztucznymi czerpały korzyści z rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym i oponiarskim.
W celu lepszej obsługi mobilności spowodowanej przez megatrendy, LANXESS niedawno zakończył rozbudowę swojego zakładu w Orange, Teksas, który produkować będzie kauczuk syntetyczny Nd-PBR, stanowiący nową generację wysokiej wydajności „zielonych opon”. Ponadto LANXESS zakończył rozbudowę swojego zakładu w Wuxi, Chiny, gdzie produkowane będą zaawansowane technologicznie tworzywa sztuczne Durethan i Pocan, stanowiące lekkie alternatywy cięższych metalowych części samochodowych.
Sprzedaż w drugim kwartale w segmencie Advanced Intermediates wzrosła o 14 % rok do roku, do 395 milionów EUR, w wyniku podwyżek cen i wzrost wolumenu. Ceny w pełni odzwierciedliły wzrost kosztów surowców. Wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych w wysokości 65 milionów EUR utrzymał swój ubiegłoroczny wysoki poziom, zarówno wśród jednostek biznesowych segmentu Advanced Industrial Intermediates, jak i Saltigo, korzystając z ciągłego i mocnego popytu w sektorze agrochemicznym, zwłaszcza prekursorów środków grzybobójczych.
Sprzedaż w segmencie Performance Chemicals wzrosła o pięć procent rok do roku, osiągając poziom 561 milionów EUR w drugim kwartale, a wszystkie jednostki biznesowe były w stanie podnieść ceny, aby odzwierciedlić wzrost kosztów surowców. Sprzedaż wzrosła również dzięki dodatniemu wkładowi spowodowanemu nabyciem Grupy Darmex w Ameryce Łacińskiej i działowi Material Protection koncernu Syngenta. Wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych wzrósł o 13 % rok do roku, do 95 milionów EUR, a jednostki biznesowe Pigments i Rubber Chemicals osiągnęły najwyższy wzrost zysków dzięki megatrendom mającym wpływ na mobilność i urbanizację.
Perspektywy
– Utrzymuje się wysoki popyt na nasze produkty, a zakłady w bardzo dużym stopniu wykorzystują swoje moce produkcyjne – mówi Heitmann. – W tym kontekście oraz biorąc pod uwagę doskonałą pierwszą połowę roku, podnosimy naszą całoroczną prognozę wyników.
Oczekuje się, że wskaźnik EBITDA liczony przed uwzględnieniem pozycji wyjątkowych wzrośnie o 20 % rok do roku, w porównaniu do 918 milionów EUR osiągniętych w 2010 roku.
Nadal mogą pojawić się potencjalne przyczyny zahamowania wzrostu w postaci dalszego osłabienia dolara amerykańskiego i wysokich poziomów zadłużenia państwa w kilku krajach europejskich i w USA.
Oczekuje się, że ceny surowców i energii będą rosnąć w drugiej połowie roku. Mimo tego LANXESS jest w pełni zaangażowany w swoją strategię stawiającą cenę przed ilością.
LANXESS oczywiście obserwuje obecną sytuację na rynkach finansowych i wzrost nerwowości wśród inwestorów. W rezultacie, wzrasta również niepewność co do przyszłych tendencji makroekonomicznych.
– W przeszłości udowodniliśmy już, że potrafimy szybko i sprawnie reagować na każde wyzwanie ze względu na doskonałą strategiczną strukturę i oddany zespół pracowników – dodał Heitmann.
LANXESS jest wiodącym producentem specjalistycznych środków chemicznych. W 2010 roku Laxness osiągnął sprzedaż w wysokości 7,1 mld euro. Zatrudnia około 14 850 pracowników w 24 krajach. Reprezentowany jest przez 45 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności LANXESS jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, półproduktów i specjalistycznych substancji chemicznych.
Stwierdzenia dotyczące przyszłości.
Niniejsza informacja prasowa zawiera pewne wypowiedzi dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych różnic pomiędzy rzeczywistymi przyszłymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami firmy a podanymi w niniejszym dokumencie przewidywaniami. LANXESS AG nie bierze odpowiedzialności za uaktualnianie stwierdzeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.
Informacje dla redaktorów:
Najświeższe informacje o firmie LANXESS bezpośrednio na telefon komórkowy: mobile.lanxess.com.
Wszystkie komunikaty prasowe LANXESS i towarzyszące im zdjęcia znajdują się na stronie InterNetowej http://press.lanxess.com. Aktualne zdjęcia członków zarządu oraz inne materiały graficzne dotyczące LANXESS są dostępne na stronie internetowej: http://photos.lanxess.com. Najnowsze materiały filmowe, pliki audio i podcasty znajdują się na stronie internetowej http://corporate.lanxess.com/en/media/audio-video/.
Dodatkowe informacje dotyczące produktów chemicznych firmy LANXESS dostępne są w naszym WebMagazine pod adresem http://webmagazine.lanxess.com.