Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Wzrost Globalnej Sprzedaży Samochodów w 2015 Roku
Wzrost Globalnej Sprzedaży Samochodów w 2015 Roku
Firma IHS Automotive (Southfield, Michigan), zajmująca się śledzeniem rynku motory, prognozuje, że globalna sprzedaż samochodów w roku 2015 osiągnie 88,6 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 2,4% w stosunku do 2014 roku, kontynuując nieprzerwany pięcioletni przebieg ożywienia sprzedaży i wzrost z niskiego punktu ustawionego w głębi recesji w 2009 roku. Spowolnienie jest sygnalizowane za pomocą tylko dwóch dużych potencjalnych rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny), które prawdopodobnie ujrzą wzrost sprzedaży w tym roku.
Chiny będą przewodzić wzrostowi wolumenu w sektorze, choć IHS spodziewa się wolniejszego wzrostu na rynku niż w 2014 roku. Północnoamerykański rynek będzie kontynuować ożywienie. Tymczasem wielkość regresu na rosyjskim rynku motoryzacyjnym pozostaje znaczącą dziką kartą, która będzie miała wpływ na rynek europejski w ciągu roku, w zależności od analizy, podczas gdy inne kraje w regionie kontynuują wychodzenie z kryzysu z szybkością 2,5 do 3%, wspomagane przez zobowiązanie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) do pełnowymiarowego luzowania ilościowego (QE - quantitative easing).
Wzrost w Chinach
Dla regionu Azji i Pacyfiku w 2015 roku wzrost gospodarczy Chin będzie zwalniał dalej, do 6,5% z 7,4% w 2014 roku, w wyniku nadmiernej zdolności przemysłowej i słabości w sektorze nieruchomości. Jednak analitycy IHS Automotive wciąż oczekują, że sprzedaż lekkich samochodów w Chinach wzrośnie o 7% w 2015 roku do 25,2 mln sztuk, z pomocą zwiększonego kredytowania pojazdów, szybkiej ekspansji dealerskiej i rządowych programów złomowania pojazdów. Ponadto, przewiduje się, że sprzedaż samochodów klasy premium w Chinach osiągnie wielkość 2 mln sztuk w 2015 roku, wzrost o 15% w stosunku rok-do-roku.
Eksperci IHS Automotive również oczekują, że segment SUV pozostanie najszybciej rozwijającym się segmentem w Chinach w 2015 roku. "Widzimy, że udział SUV w rynku (jako procent sprzedaży samochodów osobowych) wzrośnie z 26% w 2014 roku do 28% w 2015 roku, gdyż konsumenci zaglądają do tego segmentu zajmując się zmieniającymi się potrzebami transportowymi", powiedział Lin Huaibin, menedżer, prognozowania sprzedaży lekkich pojazdów w Chinach, IHS Automotive.
Gdzie indziej w Azji, w Indiach, spadająca inflacja, niższe stopy procentowe, ceny energii i odzyskane zaufanie pomogą przenieść rynek samochodowy w tryb wzrostowy począwszy od 2015, po dwóch latach ciszy.
Na rynek Ameryki Północnej trafi 20 mln pojazdów.
Ameryka Północna nadal jest bodźcem dla poziomów globalnego popytu lekkich pojazdów. Poprawa warunków kredytowych w całym regionie i trwały, choć słaby, wzrost gospodarczy wśród krajów regionu przyczyniły się do zmotywowania całkowitego poziomu sprzedaży samochodów.
"Mimo, że warunki gospodarcze i tempo ożywienia nieznacznie różnią się wśród krajów Ameryki Północnej, zaufanie konsumentów, dostępność kredytu i stłumiony popyt odegrały kluczową rolę w utrzymaniu tempa popytu na samochody od Wielkiej Recesji", powiedział Chris Hopson, menedżer, prognozowania sprzedaży lekkich pojazdów w Ameryce Północnej, IHS Automotive. "To powinno pomóc zmotywować sprzedaż po raz kolejny w 2015 roku".
IHS Automotive przewiduje, że regionalna wielkość sprzedaży lekkich pojazdów w Ameryce Północnej osiągnie ponad 20 mln sztuk w 2015 roku, więcej o 2,5% w stosunku do roku ubiegłego.
W Stanach Zjednoczonych, analitycy IHS Automotive nadal uważają, że ryzyko wzrostu popytu na samochody jest bardziej widoczne niż ryzyko spadku. Przy mocnym wyjściu do roku 2014 i aktualnie gwałtownych spadkach ceny benzyny, konsumenci mogą czuć się jeszcze bardziej pozytywnie w całym 2015 roku. Według prognozy IHS Automotive sprzedaż lekkich pojazdów w USA w 2015 roku wyniesie 16,9 mln sztuk.
Sprzedaż lekkich pojazdów w Kanadzie ustanowiła roczny rekord w 2014, który ma zostać przełamany po raz kolejny w 2015 roku. Sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, zwłaszcza CUV, pomogła zmotywować poziom popytu w zeszłym roku oraz przy oczekiwanych niższych cenach paliw, powinien po raz kolejny roku dominować wzrost w 2015. Według prognozy IHS Automotive sprzedaż lekkich pojazdów w Kanadzie w 2015 roku wyniesie 1,88 mln sztuk.
W Meksyku, sprzedaż samochodów stanęła przez pierwsze 7 miesięcy 2014 roku, wywołując pewne obawy, że nowe zasady podatkowe wprowadzone na początku 2014 roku zaszkodziły wzrostowi popytu na samochody; jednak motywacja przez zachęty, aby pomóc wyzwolić popyt, spowodowała wzrost sprzedaży pojazdów lekkich w drugiej połowie roku. Ten pęd należy kontynuować w 2015 roku, a IHS przewiduje wzrost wolumenu sprzedaży o 3%, do 1,17 mln sztuk.
Niepewność w Ameryce Południowej
Nastąpiła całkowita zmiana popytu motoryzacyjnego w 2014 w Ameryce Południowej w porównaniu do roku 2013, kiedy to miesięczna sprzedaż pokonała poziom 500 tys. sztuk siedem razy. Rok wstępnie zamknął się sprzedażą 5,34 mln sztuk - spadek o 10% od 2013; z polityką szkodzącą Argentynie i Wenezueli oraz klimatem gospodarczym mającym wpływ na spadki na rynkach takich jak Brazylia, Chile i Peru, gdzie może to potrwać kilka lat na przywrócenie popytu do poprzednich wysokości.
Niepewność będzie utrzymywać się nad Argentyną, Brazylią, Chile i Wenezuelą w 2015 roku. Argentynie wyświetlają się wskazówki na "kryzys tango" z 1998 roku: niekontrolowana inflacja, brak dewiz i ryzyko dewaluacji. W rezultacie, IHS Automotive spodziewa się w 2015 sprzedaży w Argentynie w ilości około 500 tys. sztuk. W Brazylii, banki zaostrzyły politykę kredytową na przestrzeni ostatnich trzech lat i nie wykazują zainteresowania zwiększeniem kredytu dla sektora motoryzacyjnego. Powinno się to, wraz ze wzrostem IPI (podatek przemysłowy) od początku stycznia, wyższych stawek finansowania i słabej generacji miejsc pracy przełożyć na sprzedaż w Brazylii w wysokości 3,25 mln sztuk.
Wpływy Rosyjskie w Europie
W Europie kryzys w Rosji może zrównoważyć dobrodziejstwo niższych cen paliw dla nabywców samochodów w Europie, a nawet nowy impuls luzowania ilościowego (QE) z Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Gdy rosyjska gospodarka osuwa się będzie w głęboką recesję w 2015 roku, jej negatywny wpływ na kraje strefy euro i ościenne może być na tyle duży, aby zrównoważyć korzyści dla konsumentów z obniżenia się cen paliw. Ogólnie rzecz biorąc, prognoza IHS sprzedaży lekkich pojazdów w Europie Zachodniej została tylko nieznacznie uaktualniona na 2015 rok, pomimo korzyści płynących z ropy za 60 USD.
Po lepszym niż oczekiwano 5-procentowym wzroście w 2014 roku, sprzedaż lekkich pojazdów w dojrzałym regionie Europy Zachodniej przewiduje się poprawić o kolejne 3% w 2015 roku, z nadchodzącą zwyżką, jeśli widoczne otwarte zobowiązanie do luzowania ilościowego (QE) przez EBC popycha Euro w dół jeszcze bardziej.
"Wielkość zmniejszenia się rynku w Rosji jest największą dziką kartę skierowaną wobec producentów pojazdów na całym kontynencie europejskim, jeśli nie na świecie, w 2015 i 2016 roku", powiedział Nigel Griffiths, główny ekonomista motoryzacyjny, IHS Automotive.
Po ostatniej ogromnej nieprzewidywalności rosyjskiej waluty, ceny importowanych samochodów wyglądają jakby miały również zwiększyć się o ponad 20 % lub tak że nawet pojazdy wyprodukowane w kraju będą musiały zobaczyć dwucyfrowe podwyżki cen. To, wraz z głęboką recesją potęgowaną przez niedawne obniżenie ratingu kredytowego, może doprowadzić rynek do zaledwie 1,8 mln sztuk; spadek o 27% po roku 2014 i prawie 40% (1,2 mln) poniżej poziomu rynkowego odnotowanego w 2012 roku.
Z perspektywy globalnej, przemysł motoryzacyjny jest obecnie wobec i będzie musiał dostosować się do bardzo dużych i rozległych zmian kursów walut, zmian cen towarów i surowców oraz, oczywiście, nowych niskich cen ropy naftowej. Dwa ostatnie będą istotnym wiatrem w plecy dla sektora motoryzacyjnego, osiąganych marż i dla większości konsumentów na całym świecie, ale w tym samym czasie, ich nieprzewidywalność będzie oznaczać, że długoterminowe plany biznesowe prawdopodobnie będą zmieniać się w bardziej ostrożnym tempie. /Źródło: Plastics Today/