Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Exclusive Line RSS

Droga W Stronę Przyszłości - Silni i Zmotywowani

Drukuj

Droga W Stronę Przyszłości - Silni i Zmotywowani

Zgodnie z danymi raportu Global Injection Molding Machine Market Size, Share & Trends Analysis Report by Material, by Technology, by End Use, by Region, and Segment Forecasts, 2022-2030 opublikowanego przez Research and Markets, przewiduje się, że globalny rynek wtryskarek do 2030 roku osiągnie wartość ponad 22 mld USD. Oczekuje się, że w latach 2022-2030 skumulowany średni wskaźnik wzrostu wyniesie CAGR o 4,6%. Liderami produkcji wtryskarek pozostają kraje z regionu APAC (Azja i Pacyfik), głównie Chiny i Indie, a kolejne pozycje w tym rankingu zajmują Stany Zjednoczone i Europa. Jeśli chodzi o rynek europejski, niekwestionowanym liderem są Niemcy, które odpowiadały za ponad 35% przychodów branży, a jedną z kluczowych pozycji na Starym Kontynencie zajmuje Polska stanowiąca jednocześnie trzeci w Europie kraj pod względem konsumpcji tworzyw sztucznych „per capita” kg/os.

O aktualnej sytuacji na polskim rynku maszyn do przetwórstwa wtryskowego, planach i prognozach dotyczących rozwoju i przyszłości rynku dystrybucyjnego z Agnieszką KULISIEWICZ – Dyrektor Zarządzającą firmy MAPRO Polska, będącej wyłącznym dystrybutorem wtryskarek HAITIAN w tym kraju, rozmawia Grzegorz Robionek (PLASTECH.PL).

(RED) – Kobieta na tak wysokim stanowisku w tej branży to raczej spory ewenement i jednocześnie wyjątek?

(AK) Na początku XXI wieku, kobiety zajmujące kluczowe stanowiska były rzadkością. Na szczęście dziś sytuacja wygląda inaczej. Niemal w każdej branży kobiety pełnią odpowiedzialne funkcje i osiągają sukcesy zawodowe. Osobiście uważam, że w biznesie nie płeć a kompetencje mają znaczenie.

(RED) – Ale wydaje się, że Panie mają jednak zdecydowanie trudniej choćby ze względu na specyfikę branży i jej ogromnie techniczny i jednocześnie wysoce specjalistyczny charakter?

(AK) Kiedy zaczynałam przygodę z tą branżą, prawie 20 lat temu, niemal na każdym kroku miałam wrażenie, że muszę udowadniać czy też wykazywać swoją wiedzę i kompetencje przed mężczyznami. Szeroko pojęte zarządzanie to mój zawód wykonywany, który jednocześnie jest moją pasją, ale ważną rolę odgrywają także solidne fundamenty - z wykształcenia jestem magistrem inżynierem, tematy technicznie nie są mi obce. Współpraca z firmą HAITIAN, która wyznacza kierunek rozwoju branży na całym świecie, to bezgraniczne pasmo rozwoju i nowych, nieustających pomysłów. 

(RED) – Jak ocenia Pani aktualną sytuację w branży patrząc przez pryzmat rynku polskiego i europejskiego? Czy widzi Pani tutaj jakieś różnice? Czy wszyscy razem stoimy u bram kolejnego kryzysu i całkowitym schłodzeniem sektora produkcyjnego czy jednak nie będzie tak źle? 

(AK) Kryzysy towarzyszą nam od lat i niestety pojawiają się cyklicznie. Zazwyczaj dotykają tylko niektórych sektorów gospodarczych, kiedy w tym samym czasie inne odnotowują niesamowity rozwój i wzrost przychodów. Sektor produkcyjny zarówno w Europie jak i w Polsce jest na tyle wszechstronny, że w mojej opinii nie grozi mu całkowite schłodzenie. W Polsce mamy wielu bardzo doświadczonych przedsiębiorców, którzy są w stanie dostosować swój styl zarządzania do zmieniających się okoliczności co pokazała chociażby pandemia.  

(RED) – Koniec toku to jednak z reguły koniunkturalne i sezonowe ograniczenie poziomu produkcji a w tym roku dodatkowo stymulowane spadkiem popytu i redukcją zapotrzebowania w większości sektorów 

(AK) Opierając się na własnych doświadczeniach, koniec roku to zawsze bardzo pracowity okres w MAPRO Polska. Dostarczamy i instalujemy bardzo dużo wtryskarek HAITIAN i ZHAFIR, a także odnotowujemy wzmożony popyt na nowe maszyny. Dodatkowo nasi partnerzy biznesowi wykorzystują grudzień na przygotowanie się do nowego roku, dlatego nasz serwis jest bardzo zapracowany realizując różnego rodzaju usługi. 

(RED) Czy Pani zdaniem na rynek dystrybutorów maszyn w istotny sposób wpłyną rosnące koszty energii, za którą ostatecznie i tak na końcu zapłacą w większości odbiorcy indywidualni? Jakie znaczenie dla tej branży i czy w ogóle ma trwający konflikt za wschodnią granicą Polski?

(AK) Rosnące koszty energii będą wymuszały modernizację dotychczasowych parków maszynowych. Wtryskarki hydrauliczne są coraz chętniej wymieniane na maszyny z napędem elektrycznym, co już od kilku lat dzieje się w krajach Europy Zachodniej, głównie w Niemczech i we Włoszech. Dystrybutorzy mający w swojej ofercie wtryskarki elektryczne, za którymi stoi bardzo dobre wsparcie techniczne i serwisowe nie powinni narzekać na brak pracy. Każdy konflikt, podobne jak kryzys, niesie za sobą zarówno szanse jak i zagrożenia. 

(RED) Jakie jest Pani zdanie na temat roli i znaczenie firm dystrybucyjnych dla rozwoju sektora przetwórczego? To skądinąd także bardzo silne uzależnienie, szczególnie widoczne w Państwa przypadku, z reguły od jednej marki?

(AK) Naszą rolą jako dystrybutora jest dostarczanie produktów jakich oczekuje rynek, a także stymulowanie go poprzez wprowadzanie kolejnych innowacji w produktach. Nie tylko marka stanowi o sile firmy, ale jej innowacyjność i szerokie portfolio. I tu z całą pewnością nie mamy żadnych powodów do obaw (uśmiech).

(RED) Wydaje się, że rosnące zapotrzebowanie na wtryskarki w sektorach takich jak motoryzacja, dobra konsumpcyjne (AGD), opakowania oraz elektronika będą w głównej mierze napędzać wzrost rynku w najbliższej przyszłości. Dodatkowego bodźca do wzrostu sprzedaży maszyn należy upatrywać w rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Zgodzi się Pani z tym poglądem?

(AK) Tak, choć uważam, że samochody elektryczne są tylko jednym z kierunków do dalszego rozwoju motoryzacji. Powinniśmy się skupiać już na rozwiązaniach z napędem wodorowym i tym co przyniesie przyszłość.

(RED) W dobie COVID ogromny wzrost konsumpcji i zapotrzebowania na wyroby produkowane z wykorzystaniem technologii wtryskiwania odnotował, co wydaje się być zupełnie oczywistym, sektor medyczny mając na myśli środki ochrony osobistej. Czy w Waszej firmie ten trend także został istotnie zarysowany i odnotowany?

(AK) Ostatnie dwa lata ogólnie były dla nas przełomowe pod względem liczby sprzedanych i dostarczonych wtryskarek. Wielu naszych klientów zwiększyło swoje moce produkcyjne i wbrew pozorom nie tylko tych z sektora medycznego. Uważam, że pandemia stanowiła ogromne wyzwanie głównie w obszarach dotyczących zarządzania firmą i zasobami ludzkimi. Podróż w nieznane, jaką zgotował nam los, stanowiła jednocześnie próbę gotowości i szybkości reagowania na sytuacje kryzysowe.

(RED) W 2020 roku segment wtryskarek z hydraulicznym napędem stanowił ponad  45% całego rynku. Czy Pani zdaniem nastąpi istotna zmiana (zmniejszenie) tej wartości na rzeczy maszyn elektrycznych?

(AK) I tak i nie. W Europie nadal mamy wielu przetwórców przywiązanych do napędów hydraulicznych i starych „sprawdzonych w boju” rozwiązań, gdzie produkcja nie wymaga zastosowania rozwiązań opartych o maszyny w pełni elektryczne. Z drugiej strony ekonomia, rosnące koszty energii i programy wspierające rozwiązania energooszczędne na swój sposób nie pozostawiają innego wyboru.

(RED) Bez wątpienia rolę i pozycję HAITIAN-a w Europie zmieni rozpoczęta już inwestycja w Serbii. Jak sądzę nie pozostanie to także bez wpływy na funkcjonowanie firmy MAPRO.

(AK) Tak ogromna inwestycja to kolejny kamień milowy w rozwoju marki HAITIAN i naszej firmy. Jesteśmy dumni, że możemy współtworzyć ten sukces. Jest to jasny sygnał, że rynek europejski jest traktowany bardzo poważnie przez firmę HAITIAN.

(RED) A jak wyglądają plany rozwojowe Pani Firmy w Polsce? 

(AK) Planów jest bardzo dużo, cały czas poszerzamy nasze horyzonty i plany rozwoju dostosowując się do okoliczności i sytuacji na rynku.

(RED) Kilka słów o Pani filozofii funkcjonowania w świecie biznesu…

(AK) Zarówno w świecie biznesu jak i życiu prywatnym kieruję się kluczowymi wartościami do których zaliczam odpowiedzialność, wiarygodność, szacunek, rozwój, elastyczność, zaangażowanie i bliskie relacje z ludźmi. Uważam, że jasno określone zasady pomiędzy dwoma stronami są bezwarunkowym elementem prowadzenia biznesu.

(RED) Prywatnie i na co dzień jest Pani…? I co pasjonuje kobietę, która zawodowo realizuje się na tak ogromnie wymagającym i nieprzewidywalnym rynku?

(AK) Prywatnie i na co dzień kobietą spełnioną a zarazem spełniającą się na wielu płaszczyznach. Uwielbiam podróże, zdrowy styl życia, kuchnię śródziemnomorską i naukę języków obcych. Radość sprawiają mi także przyziemne rzeczy jak degustacja włoskiego espresso.

(RED) Dziękując za rozmowę, życzę zatem nieustającego pasma sukcesów w życiu zawodowym i prywatnym otoczonego kawowym aromatem włoskiego espresso…  

(AK) Dziękuję bardzo i zapraszam do Dusseldorfu na wspólne spotkanie z Naszą Firmą i Marką HAITIAN na Targach K-Show!

 

Romawiał : Grzegorz ROBIONEK /PLASTECH.PL/

Wywiad opublikowany za zgodą Vortalu PLASTECH.PL i na życzenie MAPRO Polska

 

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Przeczytaj także:

Ankieta

Plastline

Plastinvent