Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Świat Tworzyw RSS

Dwupłaszczowy, Zgrzewany Zbiornik Motocyklowy Z Poliamidu Firmy Lanxess

Drukuj

Dwupłaszczowy, Zgrzewany Zbiornik Motocyklowy Z Poliamidu Firmy Lanxess

Dwupłaszczowy, zgrzewany zbiornik motocyklowy

  • Skuteczna bariera przeciwko działaniu benzyny.
  • Duża elastyczność konstrukcji, łatwy recycling.
  • Dobre właściwości podczas zgrzewania.

Materiały do wyrobu motocyklowych zbiorników paliwa muszą spełniać rygorystyczne wymagania. Oznacza to na przykład znaczne ograniczenie dyfuzji paliw w ściankach zbiornika. Materiały takie muszą wykazywać się wysokim poziomem wytrzymałości i plastyczności, szczególnie w przypadku zderzenia, oferować dużą elastyczność projektowania w kontekście skomplikowanej geometrii zbiorników, a koszt ich obróbki powinien się utrzymywać na opłacalnym poziomie.

W przypadku motocykli BMW Motorrad F 900 R i F 900 XR wszystkie te wymagania spełniono dzięki zastosowaniu jednego materiału. Zbiorniki w obu maszynach wykonane są z materiału Durethan BC550Z 900116 DUSXBL koncernu LANXESS. Niewzmacniany poliamid-6 o podwyższonej udarności jest formowany wtryskowo w dwie półpowłoki, które następnie są zgrzewane metodą gorącej płyty w celu utworzenia zbiornika. – Nasz materiał bez trudu spełnia rygorystyczne wymagania amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) w zakresie przenikania. Ze względu na łatwość obróbki w procesie formowania wtryskowego nawet skomplikowane kształty geometryczne można uzyskać w ekonomiczny sposób. Ale naprawdę mocną stroną tego niezwykle wytrzymałego materiału są jego właściwości w zakresie obciążeń udarowych – wyjaśnia dr Klaus Küsters, Business Development Manager Blow Molding w dziale High Performance Materials (HPM) koncernu LANXESS. Zbiorniki są wspólnym projektem BMW Motorrad i Röchling Automotive Italia S.r.l. we współpracy z LANXESS.

Spełnia rygorystyczne limity EPA

Monowarstwowe rozwiązanie z poliamidem-6 ma kilka zalet w porównaniu z dotychczas stosowanymi materiałami do produkcji zbiorników. Elastyczność konstrukcji i potencjał integracyjny tego materiału są znacznie większe w porównaniu z metalami takimi jak blacha stalowa i aluminium. Nie ma również potrzeby wykonywania kosztownych etapów formowania, tłoczenia i łączenia. Polimerów nie dotyczy także korozja. Durethan BC550Z 900116 DUSXBL charakteryzuje się znacznie mniejszą przenikal­nością paliwa w porównaniu z innymi polimerami, takimi jak polietylen wysokiej gęstości (HDPE). Fluoryzacja może wprawdzie ograniczyć przenikanie w zbiornikach z HDPE, korzystne jest jednak unikanie tego dodatkowego etapu produkcji ze względu na związane z tym koszty i konieczność stosowania agresywnego chemicznie fluoru.

Monowarstwowe rozwiązanie z poliamidem-6 jest znacznie tańsze niż systemy wielowarstwowe, które zawierają warstwę zaporową o wysokiej polaryzacji, zwykle wykonaną z kopolimerów alkoholu etylowinylowego.

Przy odpowiedniej grubości ścianek wartości przepuszczalności materiału jednowarstwowego są kilkakrotnie niższe od granicy 1,5 g na metr kwadratowy powierzchni wewnętrznej dziennie (g/m2∙d) wymaganej przez Agencję Ochrony Środowiska w kodeksie EPA 40 CFR.

Idealne połączenia zgrzewane

Durethan BC550Z 900116 DUSXBL został pierwotnie opracowany na potrzeby procesu formowania rozdmuchowego i w ciągu kilku lat sprawdził się w seryjnej produkcji zbiorników paliwa. Ze względu na rosnącą liczbę funkcji w motocyklach – na przykład ASC (automatyczna kontrola stabilności) – przestrzeń do montażu zbiorników paliwa staje się coraz bardziej rozdrobniona i skomplikowana. W takich układach geometrycznych proces formowania rozdmuchowego traci zastosowanie. Dlatego w przypadku obecnych zbiorników BMW Motorrad dwie połówki formowane wtryskowo są następnie zgrzewane w celu utworzenia zbiornika. – W procesie formowania wtryskowego możliwe jest nie tylko tworzenie bardziej skomplikowanych kształtów, lecz również precyzyjna kontrola rozkładu grubości ścianek, co z kolei ułatwia dokładniejsze zaprojektowanie zbiornika za pomocą narzędzi CAE – wyjaśnia dr Küsters. Właściwości zgrzewalnicze poliamidu-6 są niezbędne do niezawodnej produkcji zbiorników. – Materiał ten charakteryzuje się doskonałymi właściwościami zgrzewalniczymi. Nasi klienci mają do dyspozycji szerokie okno technologiczne pozwalające na powtarzalne tworzenie szczelnych zgrzewów. Z łatwością można osiągnąć współczynnik jakości zgrzewu wynoszący 1 – podkreśla Frank Krause, ekspert w dziedzinie łączenia tworzyw sztucznych koncernu LANXESS.

Wysoka odporność zderzeniowa

Kolejną szczególną cechą tego rozwiązania materiałowego jest jego bardzo wysoka odporność na uderzenia. Oznacza to, że nawet w przypadku kolizji zbiornik paliwowy pozostaje nienaruszony i szczelny. Próby udarności wahadłowej na postarzonych zbiornikach nie powodują powstania nieszczelności w temperaturach -20°C lub 60°C. Ze względu na swój profil właściwości Durethan BC550Z 900116 DUSXBL nadaje się również do zbiorników małych pojazdów, takich jak quady, skutery śnieżne i kosiarki samojezdne, a także do narzędzi ogrodowych napędzanych benzyną, takich jak piły łańcuchowe i dmuchawy do liści.

Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2019 roku osiągnął sprzedaż w wysokości 6,8 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 14 300 pracowników w 33 różnych krajach. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych. Koncern LANXESS należy do najważniejszych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World i FTSE4Good. 

Oświadczenia dotyczące przyszłości

Niniejszy komunikat prasowy zawiera pewne oświadczenia dotyczące przyszłości, które mogą obejmować założenia, opinie, oczekiwania i poglądy wyrażane przez firmę lub pochodzące ze źródeł należących do stron trzecich. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome oraz inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych różnic pomiędzy rzeczywistymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami koncernu LANXESS AG a podanymi lub sugerowanymi tutaj przewidywaniami. LANXESS AG nie gwarantuje, że założenia stanowiące podstawę dla tych oświadczeń dotyczących przyszłości są pozbawione błędów i nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za przyszłą trafność opinii wyrażonych w niniejszej prezentacji ani za rzeczywistą realizację prognozowanych wyników. Niniejszy dokument nie zawiera żądnych gwarancji ani zobowiązań w odniesieniu do informacji, szacunków, celów i opinii zawartych w niniejszym dokumencie, nie zachęca do pokładania zaufania w tych informacjach, szacunkach, celach i opiniach, a także nie powinien być interpretowany jako wzięcie odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, pominięcia lub nieprawidłowości zawarte w tym dokumencie. Żaden przedstawiciel koncernu LANXESS AG lub jego spółek stowarzyszonych ani też kierownicy, dyrektorzy czy pracownicy takich spółek nie przyjmują żadnej odpowiedzialności wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania niniejszego dokumentu.

Informacje dla redaktorów

Wszystkie informacje prasowe publikowane przez koncern LANXESS wraz z towarzyszącymi im zdjęciami można znaleźć na stronie internetowej: http://press.lanxess.com. Aktualne zdjęcia członków Zarządu oraz inne materiały graficzne dotyczące koncernu LANXESS są dostępne na stronie internetowej: http://photos.lanxess.com. Materiały filmowe można znaleźć na stronie internetowej: http://globe360.net/broadcast.lanxess/.

Dodatkowe informacje dotyczące produktów chemicznych oferowanych przez koncern LANXESS można znaleźć w naszym WebMagazine pod adresem: http://webmagazine.lanxess.com.

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

Przeczytaj także:

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent