Energooszczędne opony mają coraz większe znaczenie. Komisja Europejska wystosowała propozycję mówiącą o tym, że od 2012 roku, wszystkie nowe samochody powinny być wyposażone w „zielone opony” z niższym tarciem tocznym w celu oszczędzania paliwa. LANXESS jest jednym z największych producentów gum syntetycznych oraz chemikaliów gumowych dla przemysłu oponowego, a jego produkty mają znaczący wkład w rozwój wysokowydajnościowych opon. Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, opony odpowiadają za 20% zużycia paliwa przez samochody. Oznacza to, że jedno na pięć tankowań jest przeznaczone tylko i wyłącznie na pokonanie tarcia tocznego opon. Producent opon Michelin obliczył, że jeśli każdy samochód i każda ciężarówka w Europie używałaby „zielonych opon” pomogłoby to oszczędzić 4,5 miliarda litrów paliwa typu diesel i 1,5 miliarda litrów benzyny w skali rocznej, co jednocześnie zmniejszyłoby emisję dwutlenku węgla o 15 milionów ton metrycznych.
Tak znacząca zmiana jest możliwa dzięki odpowiednio dobranym mieszankom gum. Produkty LANXESS pomagają tworzyć bezpieczniejsze i bardziej przyjazne środowisku opony. Kluczową rolę odgrywają tu wysokowydajnościowe gumy. Jednym ze sposobów optymalizacji wydajności jest tworzenie inteligentniejszego użycia wypełniaczy krzemionkowych w bieżnikach poprzez ulepszenie rozproszenia krzemionki w mieszance gumy. W najnowszej, wciąż rozwijanej w LANXESS, generacji kauczuku butadienowo-styrenowego (SSBR), wypełniacz krzemionkowy może być spojony z kauczukiem w jeszcze efektywniejszy sposób. Poprawia to wydajność opony, zwiększa przyczepność, zmniejsza zarówno tarcie toczne jak i stopień zużycia opony.
Zmniejszone zużycie opon jest również ważne w świetle debaty na temat pyłów drobnych. Zgodnie z obliczeniami Instytutu Badań Środowiska, każdego roku w Niemczech zużycie opon samych tylko samochodów wydziela około 60,000 ton metrycznych drobinek gumy do powietrza. LANXESS już posiada w swojej ofercie produkty SSBR
z przyjaznymi środowisku olejami przetwórczymi, co czyni go jednym z pierwszych producentów spełniających rozporządzenia Unii Europejskiej nt. środowiska, które wejdą w życie w roku 2010.
Inne, oprócz SSBR, przyjazne środowisku wysoko wydajnościowe produkty firmy LANXESS to między innymi katalizator neodymowy polibutadienu (NdBR) oraz guma butylowa. Gumy neodymowe są znacznie bardziej elastyczne niż porównywalny polibutadienu, co sprawia, że chętnie używane są w różnego rodzaju mieszankach gumowych dla opon. Pomagają zmniejszyć zużycie opon oraz ich tarcie toczne bieżnika, ulepszyć szczeliny i zwiększyć odporność na proces starzenia się będącej pod naciskiem ściany bocznej. Guma butylowa do dętek lub do wewnętrznej tulejki opony bezdętkowej zapobiega wyciekowi powietrza. Jest to szczególnie istotne ponieważ zachowanie poprawnego ciśnienia w oponie także pomaga zaoszczędzić paliwo i zredukować emisję dwutlenku węgla.
Chemikalia gumowe LANXESS sprawiają również, że opony stają się bardziej przyjazne środowisku. Na przykład domieszka Vulcuren sprawia, że bieżnik opony twardnieje i starzeje się wolniej, w związku z czym właściwości przyczepne opony w warunkach suchych i mokrych pozostają dłużej na niezmiennym poziomie przez cały okres żywotności. Vulcuren zapobiega w ten sposób pogarszaniu się jakości kluczowych części gumowych w bieżniku nawet w warunkach ekstremalnego nacisku. Domieszka ta również zmniejsza zużycie się opony.
Nanoprene z LANXESS – małe cząsteczki, wielki efekt
Nanoprene jest nowym produktem firmy LANXESS dla bieżników zawierających krzemionki. Ta nowatorska, wysokowydajna domieszka gumowa znacząco zmniejsza stopień zużycia. Znajduje się ona w fazie testów przeprowadzanych przez producentów opon. Wydłuża ona okres żywotności opony o 15%, poprawia przyczepność również o 15% oraz zmniejsza tarcie toczne. Dłuższy okres żywotności oznacza dobre wieści zarówno dla portfela jak i dla środowiska naturalnego – zmniejszanie zużycia oznacza mniej pyłów drobnych w powietrzu. Tajemnicą tego przedsięwzięcia są małe rozmiary a także funkcjonalność powierzchniowa cząsteczek Nanoprene. Domieszka ta, wytwarzana przez LANXESS w ściśle specjalistycznych procesach produkcji, składa się z cząsteczek gumy o wielkości 50 nanometrów. Powierzchnia nanocząsteczek posiada specjalne „punkty zaczepienia” które oddziałują z wypełniaczem krzemionkowym. To wielki krok naprzód w dziedzinie produkcji opon.
Wiodący dostawca z ponad stuletnim doświadczeniem
LANXESS posiada prawie sto lat doświadczenia w dziedzinie opracowywana i produkcji gum syntetycznych oraz chemikaliów gumowych. Ta wiodąca niemiecka grupa specjalistów w dziedzinie chemikaliów zaopatruje prawie wszystkie międzynarodowe zakłady produkcyjne opon w gumy, plastyfikatory, związki sieciujące, przeciwutleniacze i przyspieszacze wulkanizacyjne. Poprzez nieustanny rozwój tych produktów, LANXESS znacząco przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony środowiska.