Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Świat Tworzyw RSS

Nowa Konstrukcja Gniazd Ładowania Pojazdów Elektrycznych

Drukuj

Nowa Konstrukcja Gniazd Ładowania Pojazdów Elektrycznych

Boom na pojazdy elektryczne powoduje gwałtowny wzrost popytu na tworzywa sztuczne stosowane w infrastrukturze ładowania. LANXESS uważa, że obszar ten oferuje wiele możliwości wykorzystania poliamidów Durethan i poliestrów Pocan. Możliwości oferowane przez te związki termoplastyczne zostały zademonstrowane w opracowanym przez LANXESS koncepcyjnym projekcie gniazd ładowania. Gniazda te montowane są w akumulatorowych pojazdach elektrycznych i mieszczą złącze ładowania zewnętrznej stacji ładującej. – Nasze podejście polega na wykorzystaniu konfiguracji modułowej, pozwalające stosować właściwe materiały we właściwym miejscu, co z kolei pozwala z maksymalną precyzją spełniać skomplikowane wymagania dotyczące różnych komponentów – wyjaśnia Gregor Jaschkewitz, projektant aplikacji w dziale High Performance Materials (HPM), który opracował projekt. – Jednocześnie przewidziano wysoki poziom integracji funkcjonalnej w celu maksymalnego ułatwienia montażu urządzenia, co oznacza brak zastosowania śrub, a także minimalną liczbę komponentów w celu utrzymania niskich kosztów – dodaje Gregor Jaschkewitz.

Transfer wiedzy z projektów

Projekt powstawał w kooperacyjnym dialogu z producentami układów ładowania i wykorzystuje doświadczenie, które LANXESS zgromadził już, uczestnicząc w licznych projektach rozwoju infrastruktury łado­wa­nia. – Oznacza to na przykład, że projekt wychodzi naprzeciw życze­niu wyrażanemu przez wielu producentów, by zostawić im jak największą swobodę w zakresie uszczelnienia gniazda – mówi Gregor Jaschkewitz. Można więc stosować O-ringi, sznury lub pierścienie uszczelniające, jak również uszczelki wargowe wytwarzane w procesie dwuskładnikowego formowania wtryskowego.

Zintegrowane zarządzanie termiczne

Kluczowymi elementami konstrukcji portu ładowania są przednia i tyl­na obudowa, złącze wtyczki stacji ładowania oraz siłownik. Ten ostat­ni blokuje wtyczkę w gnieździe, by zapobiec przypadkowemu lub celo­wemu wyrwaniu jej w trakcie ładowania. Kolejnym istotnym elementem jest uchwyt styków. Utrzymuje on w miejscu metalowe styki złącza, a także płytkę drukowaną (PCB) z kablami do ładowania prądem stałym lub zmiennym. Szczególną uwagę zwracano na konstrukcję uchwytu styków. Pozwala on ułożyć kable w taki sposób, by ciepło powstające podczas ładowania było rozpraszane nie tylko przez aktywne kable, ale również przez te nieaktywne. – Oznacza to, że uchwyt styków wspiera zarządzanie termiczne, a tym samym ułatwia szybkie ładowanie wysokimi prądami – mówi Gregor Jaschkewitz.

Po umieszczeniu kabli i kołków stykowych w uchwycie oraz wpięciu płytki drukowanej wszystkie elementy portu ładowania są łączone za pomocą pasowań zatrzaskowych. Kable są mocowane z minimalnym naprężeniem, by nie mogło dojść do ich odłączenia się w obudowie. – Łączenie elementów bez użycia śrub upraszcza proces montażu i związaną z nim logistykę, co z kolei obniża koszty produkcji – wyjaśnia Gregor Jaschkewitz.

Spełnione wysokie wymagania wobec materiałów

Tworzywa sztuczne stosowane w portach ładowania muszą być zgodne z normą IEC 62196-1 i zapewniać wysoką rezystancję izolacji, a także wysoką wytrzymałość dielektryczną oraz rezystancję śledzenia. Kluczowe są również dobre właściwości ognioodporne. Części mające bezpośredni kontakt z komponentami pod napięciem muszą przejść test rozżarzonego drutu dla produktu końcowego (GWEPT) zgodnie z normą IEC 60695-2-11 przy temperaturze zapłonu rozżarzonego drutu wynoszącej 850 °C. Po siedmiodniowym przechowywaniu w temperaturze 80 °C elementy z tworzywa sztucznego nie mogą wykazywać żadnych zmian powierzchniowych – takich jak pęknięcia – spowodowanych starzeniem. Wymagane są również wysokiej klasy właściwości mechaniczne (np. dobra wytrzymałość), by port ładowania nie był podatny na uderzenia lub akty wandalizmu. – Nasze rozwiązania materiałowe obejmują związki, które są idealnie dopasowane do takiego zestawu wymagań. W niektórych przypadkach dostępne są również ich wersje opracowane specjalnie dla pojazdów elektrycznych – opowiada Sarah Luers, projektantka aplikacji w HPM. – Kategoria ta obejmuje na przykład produkty o wysokiej odporności na warunki atmosferyczne i promieniowanie UV przeznaczone do produkcji obudów, a także materiały wykazujące niską kurczliwość i odkształcalność na potrzeby komponentów, które muszą być szczególnie stabilne wymiarowo. Termoprzewodzące związki poliamidu 6 o dobrych właściwościach mechanicznych przeznaczone są do stosowania w uchwycie styków, który podlega dużym obciążeniom termicznym. W kategorii tej mieszczą się również typy produktów, które przeszły zalecany przez Underwriters Laboratories test palności UL 94 z oceną V-0.

Wsparcie w zakresie projektowania komponentów 

LANXESS wspiera producentów układów ładowania szeroką gamą usług za pośrednictwem swojej marki usługowej HiAnt. Przkładowo, na zlecenie partnerów projektu oblicza i symuluje, w jaki sposób geometria i materiał komponentu wpłyną na wytwarzanie ciepła w komponencie. Inne usługi obejmują wykonywanie zgodnie z normami kluczowych testów palności oraz przeprowadzanie testów mecha­nicz­nych, takich jak na przykład test spadającej kuli.

Konstrukcja wtyczki ładowania – w trakcie opracowywania

LANXESS analizuje obecnie możliwość zastosowania tej nowej konstrukcji w innych elementach infrastruktury ładowania, takich jak wtyczki ładowania. W znacznym stopniu można tam wykorzystać wiedzę projektową i materiałową zdobytą podczas prac nad gniazdami ładowania pojazdów, ponieważ wymagania są bardzo podobne.

* * *

Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2020 roku osiągnął sprzedaż w wysokości 6,1 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 14 300 pracowników w 33 różnych krajach. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych. Koncern LANXESS należy do najważniejszych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World i FTSE4Good. 

Oświadczenia dotyczące przyszłości:

Niniejszy komunikat prasowy zawiera pewne oświadczenia dotyczące przyszłości, które mogą obejmować założenia, opinie, oczekiwania i poglądy wyrażane przez firmę lub pochodzące ze źródeł należących do stron trzecich. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome oraz inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych różnic pomiędzy rzeczywistymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami koncernu LANXESS AG a podanymi lub sugerowanymi tutaj przewidywaniami. LANXESS AG nie gwarantuje, że założenia stanowiące podstawę dla tych oświadczeń dotyczących przyszłości są pozbawione błędów i nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za przyszłą trafność opinii wyrażonych w niniejszej prezentacji ani za rzeczywistą realizację prognozowanych wyników. Niniejszy dokument nie zawiera żądnych gwarancji ani zobowiązań w odniesieniu do informacji, szacunków, celów i opinii zawartych w niniejszym dokumencie, nie zachęca do pokładania zaufania w tych informacjach, szacunkach, celach i opiniach, a także nie powinien być interpretowany jako wzięcie odpowiedzialności za jakiekolwiek błędy, pominięcia lub nieprawidłowości zawarte w tym dokumencie. Żaden przedstawiciel koncernu LANXESS AG lub jego spółek stowarzyszonych ani też kierownicy, dyrektorzy czy pracownicy takich spółek nie przyjmują żadnej odpowiedzialności wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z wykorzystania niniejszego dokumentu.

Wyświetleń:
Komentarze użytkowników (0)

ALBIS - In Touch With Plastics

Plastline

Plastinvent