Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Tepex Koncernu LANXESS W Ultralekkich Samochodach
Tepex Koncernu LANXESS W Ultralekkich Samochodach
Produkowane przez koncern LANXESS termoplastyczne materiały kompozytowe Tepex wzmacniane włóknami szklanymi ciągłymi mają wiele potencjalnych zastosowań jako wkładki służące do miejscowego wzmocnienia części formowanych wtryskowo. O ile wkładki metalowe są jedynie sczepione z materiałem formowanym wtryskowo, to materiały kompozytowe spajają się z tym materiałem, co zwiększa wytrzymałość mechaniczną części. Ponadto Tepex jest znacznie lżejszy od tradycyjnych materiałów. Szczególnie dobrze widać to po masie przednich samochodów rekreacyjno-terenowych typu SUV Atlas i Teramont produkowanych przez koncern Volkswagen odpowiednio w Stanach Zjednoczonych i Chinach. – W obu przypadkach wykorzystano wkładki z materiału Tepex, które są ok. 50% lżejsze od porównywalnych wkładek wykonanych z blachy stalowej. Dodatkowo wzmocnione tym sposobem miejsca wytrzymują znacznie większe obciążenia – wyjaśnia Harri Dittmar, specjalista ds. zastosowań materiału Tepex.
Przednie części samochodu Atlas wytwarza spółka Arkal Automotive, zlokalizowana w Parku Przemysłowym Kidmat Galil w Izraelu. Ta sama spółka we współpracy z Volkswagenem opracowała przednie części do obu typów samochodów. Arkal Automotive specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu zaawansowanych technologicznie materiałów termoplastycznych do ultralekkich samochodów. Natomiast przednie części samochodów Teramont produkuje spółka Changchun ENGLEY Automobile Industry Co., Ltd., z siedzibą w Changchun w chińskiej prowincji Jilin.
Inteligentny proces produkcyjny
Przednie części do obu SUV-ów produkuje się z polipropylenu w procesie formowania wtryskowego. Miejsce wokół zamka maski zostało wzmocnione cienką wkładką z materiału Tepex dynalite 104‑RG600 o grubości zaledwie jednego milimetra. Matryca do tego kompozytowego półproduktu wykonana jest z polipropylenu i zawiera rowingi z włókien szklanych ciągłych, stanowiące objętościowo 47% materiału. Znajdujące się po obu stronach tej części wsporniki w kształcie litery Z są wzmocnione wcześniej uformowaną wkładką z tego samego materiału kompozytowego.
Proces formowania wtryskowego z trzema wkładkami jest bardzo wydajny. Wkładki boczne są podgrzewane, kształtowane poza formą, podgrzewane ponownie do temperatury 140°C, a następnie umieszczane po bokach formy. Natomiast środkową wkładkę podgrzewa się, a później obtryskuje razem dwoma pozostałymi wkładkami. – Pomimo że proces składania części jest dość skomplikowany, proces produkcji jest wydajny, a cykle produkcyjne krótkie – wyjaśnia Harri Dittmar.
Zalety w przetwarzaniu
Proces umieszczania i ponownego formowania materiału Tepex w formach jest łatwy i powtarzalny. Ponadto otwory w materiale kompozytowym pokazują, że zachowana zostaje wymagana spójność materiału. Obie te zalety sprawiają, że nowy materiał ma przewagę nad materiałami termoplastycznymi wzmacnianych włóknami ułożonymi w jednym kierunku, które początkowo stosowano do wzmocnienia przedniej części samochodów.
Szeroki wachlarz możliwych zastosowań
Istnieje szeroki wachlarz możliwych zastosowań materiału Tepex do miejscowego wzmacniania części formowanych wtryskowo. – W przemyśle motoryzacyjnym materiał Tepex mógłby zostać wykorzystywany do produkcji środkowych konsoli, środkowych podłokietników i tylnych półek, a także do produkcji wykładzin i wsporników drzwiowych – zauważa specjalista koncernu LANXESS ds. zastosowań materiału Tepex.
Rosnąca liczba zastosowań w produkcji seryjnej
Tepex został opracowany i jest produkowany przez Bond-Laminates GmbH, spółkę zależną koncernu LANXESS z siedzibą w niemieckim mieście Brilon. Pokrycia nadwozia, oparcia siedzeń, wsporniki modułów, obudowy akumulatora, przednie części samochodów, dźwignie hamulców i belki zderzaków – wszystkie te części produkowane są z materiału Tepex. – Ze względu na coraz większą popularność tego materiału w produkcji lekkich części motoryzacyjnych ustanowiliśmy oddzielną grupę projektową, która pomaga naszym partnerom na całym świecie na wszystkich etapach rozwoju części z materiału Tepex aż po rozpoczęcie produkcji seryjnej – wyjaśnia Henrik Plaggenborg, szef działu marketingu technicznego i rozwoju biznesowego materiału Tepex w branży samochodowej.
Szczegółowe informacje na temat właściwości, zastosowań i technologii przetwarzania materiału Tepex można znaleźć na stronie internetowej www.bond-laminates.com.
Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2016 roku osiągnął sprzedaż w wysokości 7,7 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 19 200 pracowników w 25 różnych krajach i jest reprezentowany przez 75 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych. Dzięki ARLANXEO, spółce typu joint-venture utworzonej wraz z Saudi Aramco, koncern LANXESS jest również głównym dostawcą kauczuków syntetycznych. Koncern LANXESS należy do najważniejszych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World i FTSE4Good.
Stwierdzenia dotyczące przyszłości
Niniejsza informacja prasowa zawiera pewne wypowiedzi dotyczące przyszłości oparte na aktualnych założeniach i prognozach koncernu LANXESS AG. Różne znane i nieznane zagrożenia, niewiadome i inne czynniki mogą przyczynić się do powstania znacznych różnic pomiędzy rzeczywistymi przyszłymi wynikami, sytuacją finansową, rozwojem i osiągnięciami firmy a podanymi tutaj przewidywaniami. Koncern nie bierze odpowiedzialności za uaktualnianie stwierdzeń dotyczących przyszłości ani za dostosowanie ich do przyszłych zdarzeń lub rozwoju sytuacji.
Informacje dla redaktorów:
Wszystkie informacje prasowe publikowane przez koncern LANXESS wraz z towarzyszącymi im zdjęciami można znaleźć na stronie internetowej: http://press.lanxess.com. Aktualne zdjęcia członków Zarządu oraz inne materiały graficzne dotyczące koncernu LANXESS są dostępne na stronie internetowej: http://photos.lanxess.com. Materiały filmowe można znaleźć na stronie internetowej: http://globe360.net/broadcast.lanxess/.
Dodatkowe informacje dotyczące produktów chemicznych oferowanych przez koncern LANXESS można znaleźć w naszym WebMagazine pod adresem: http://webmagazine.lanxess.com.
Znajdź nas na portalach Twitter, Facebook, LinkedIn i YouTube:
http://www.twitter.com/LANXESS
Przeczytaj także:
- LANXESS Rozszerzy Badania Nad Materiałami Nowej Generacji
- Compoundy PBT Lanxess W Zastosowaniach Do Części Akumulatorów
- Nowe Zbrojone Gatunki Poliamidu 6 Koncernu LANXESS
- LANXESS Wprowadza Na Rynek Unieplanione Compoundy PBT i PA
- Lanxess Ogłasza Kolejne Plany Inwestycyjne
- Nowe Zastosowanie Materiału Tepex Koncernu LANXESS
- Koncern LANXESS Dokonał Udanego Przejęcia Spółki Chemtura
- LANXESS Zwiększa Zdolności Produkcyjne w Zakresie Pigmentów
- Dobre Wyniki Finansowe Lanxess
- LANXESS Zaprezentuje Nowe Rozwiązania Dla Przemysłu Oponiarskiego
- Innowacje Tworzywowe Lanxess Na Targach K'2016
- Quality Works - Koncern LANXESS Na Targach K 2016
- Koncern LANXESS Ogłasza Plan Nabycia Firmy Chemtura
- LANXESS Finalizuje Kolejne Przejęcie