Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
[2015-02] Stabilnie Na Rynku Poliacetali
[2015-02] Stabilnie Na Rynku Poliacetali
Ceny poliacetalu przez kilka pierwszych tygodni 2015 były pod trwałą presją niskich cen surowców, obaw dotyczących gospodarki strefy euro i tańszych materiałów importowanych z Azji, według uczestników rynku. Ceny poliacetalu, szczególnie w cenie kopolimeru, wystąpiła pewna erozja w okresie styczeń-luty i ceny spadły średnio o 50 EUR/T, w porównaniu z QIV 2014 roku.
Ceny kopolimerów w połowie lutego były na poziomie 2080-2280 EUR/T DDP w Europie Północnozachodniej, a ceny homopolimerów pozostały na stabilnym poziomie 2885-3035 EUR/T w zależności od gatunków. Jeśli producenci poliacetali z Azji będą w stanie eksportować żywice poliacetalowe w cenach zbliżonych do 1400-1500 USD/T FOB port w Azji, ceny po wyładunku w Europie będą znacznie niższe niż oferty regionalnych producentów. To był narastający problem dla producentów europejskich, odkąd kilku azjatyckich producentów rozbudowało moce produkcyjne począwszy od 2013 roku.
Pod względem wielkości importu, kraje EU28 zaimportowały 61,3 tys. ton poliacetalu w 2014 roku, co oznacza wzrost o 8,2% w porównaniu do 2013 roku. Większość przywozu, ok. 90% pochodziła od azjatyckich producentów, z Korei Południowej jako lidera 31,2 tys. ton, a następnie z Tajlandii 7,7 tys. ton, z Chin 5,3 tys. ton, Japonii 5,3 tys. ton i Tajwanu 5,0 tys. ton. Eksport poliacetalu z EU28 spadł o 26% w stosunku rok do roku do 23,7 tys. ton.
Wg regionalnych producentów działających przy rozsądnych wysokich cenach w 2014 roku, wyższa wielkość przywozu i niższy wolumen eksportu, oznaczałyby, że popyt na poliacetal wzrósł w Europie w 2014. Potrzebne będą dalsze analizy w celu ustalenia, czy doszło do wzrostu popytu, czy wielkość importu z powodzeniem zastąpiła pewną produkcję regionalną.
Ilość nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w EU28, z wyjątkiem Malty, wzrosła w 2014 roku o prawie 6% w porównaniu do roku 2013, do 12,6 mln sztuk, pierwszy od 2007 roku wzrost dla branży w relacji rok do roku, według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA). Rejestracji w grudniu 2014 było również więcej w stosunku rok do roku i odnotowano 951 329 sztuk, wzrost o 4,7% w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku. Wzrost popytu na samochody przedstawia więcej dowodów, że popyt na poliacetal w UE zwiększył się w 2014 roku.
Na rynkach surowców, ceny umowne metanolu w I kwartale 2015 roku zostały ustalone na poziomie 344 EUR/T FOB Rotterdam, spadek o 10 EUR/T w stosunku do umów w QIV 2014 roku. Początkowo uzgodniono kontrakty na 354 EUR/T, ale zostały odrzucone przez większość uczestników rynku. Firma Methanex, która ogłasza oddzielne cen kontraktowych, ustawia swoją cenę w QI 2015 na poziomie 354 EUR/T, przeniesienie z QIV 2014. Jednakże, pod koniec stycznia Methanex zrewidował swoją ogłoszoną cenę do 339 EUR/T, co stanowi spadek o 15 EUR/T, na okres 1-28 lutego. /Źródło: Tecnon OrbiChem/