Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
[2019-03] Sytuacja Na Rynku Poliacetalu
[2019-03] Sytuacja Na Rynku Poliacetalu
Uczestnicy rynku poliacetalu czekają na poprawę popytu w drugim kwartale po dość słabym początku roku. Działalność gospodarcza była przez cały czas pierwszego kwartału pod silnym wpływem różnych informacji z rynku głównie na temat sporu handlowego między USA a Chinami oraz Brexitu. Na europejskim rynku motoryzacyjnym pojawiły się pewne oznaki poprawy, jednak, przemysł pozostaje pod presją, ponieważ na rynku wciąż utrzymuje się niepewność. Dostawy w całym regionie są wystarczające. Początkiem roku sytuacja popytowa była zmienna, chociaż większość sektorów rynku spodziewa się zwiększenia aktywność podczas Q2.
Ceny kontraktowe w Q1 pozostały na tym samym poziomie co w Q4 2018 roku, tj. 2800-3150 DDP dla homopolimeru oraz 2200-2350 EUR/T DDP dla kopolimeru.Uczestnicy rynku rozpoczęli negocjacje cen kontraktowych na drugi kwartał pod koniec marca. Ceny metanolu pozostały na tym samym poziomie w drugim kwartale, co oznacza, że nie będzie realnego nacisku na koszty produkcji i ceny rynkowe. Jeśli rynek samochodowy pozostanie słaby w drugim kwartale, to może to oznaczać, że ceny POM znajdą się pod presją.
Według statystyk ACEA rynek samochodów osobowych w UE ponownie skurczył się w lutym 2019 roku, chociaż spadek był znacznie mniejszy niż w poprzednich miesiącach. Sprzedaż spadła o 1% w porównaniu z w lutym, chociaż niektóre kraje zgłosiły niewielką poprawę. Po pięciomiesięcznym spadku popytu na nowe samochody, popyt w Niemczech wzrósł o 2,7%, we Francji o 2,1%, a w Wielkiej Brytanii o 1,4% w ubiegłym miesiącu. Sprzedaż w Hiszpanii oraz we Włoszech spadła odpowiednio o 8,8% i 2,4%. Popyt w UE na nowe samochody spadł o 2,9% w porównaniu rok do roku.
Import poliacetalu do UE28 gwałtownie wzrósł w 2018 roku, do 88.532 ton, co stanowi wzrost o ponad 22% w porównaniu do całorocznych wyników ogółem w wysokości 72.341 ton, zgodnie ze statystyką celną. Import z Południowej Korei wyniósł 48.691 ton, czyli około 55% całkowitego importu. Uczestnicy rynku powiedzieli, że uruchomienie zakładu joint venture BASF-Kolon w Korei i późniejsze zamknięcie fabryki BASF w Niemczech zwiększył import z tego kraju. Tajlandia była największym eksporterem poliacetalu do EU28 w ubiegłym roku, eksportując 14.524 ton do UE28, kolejni eksporterzy to Malezja, Japonia, Arabia Saudyjska, Tajwan, Stany Zjednoczone i Chiny. Jeśli chodzi o eksport, producenci unijni w 2018 roku wyeksportowali 105.699 ton POM, co stanowi wzrost o 1,5% w porównaniu do 103.874 w 2017 roku. Eksport do Chin stanowił około jednej trzeciej tej całości (35.313 ton), podczas gdy około 20% całkowitego eksportu zostało wysłane do nieujawnionych miejsc. Turcja otrzymała 10.661 ton POM z UE28. /Źródło: TOC/