Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Czytelnia RSS

Anioły Biznesu

Drukuj

Anioły Biznesu

Poprzednim razem skupiliśmy się na omówieniu funduszy inwestycyjnych typu Private Equity/Venture Capital. Ustaliliśmy wtedy, że fundusze te, działają jako złożone organizacje, dysponujące środkami własnymi, oraz pożyczonymi, które dodatkowo, poza zapewnieniem finansowania inwestycji świadczą także usługi zarządzania danym projektem, lub całym przedsiębiorstwem. Jest to kompleksowa usługa, mająca zapewnić przedsiębiorcy wsparcie merytoryczne w zarządzaniu firmą, zaś inwestorowi daje możliwość większej kontroli finansowanego projektu.

Na podobnych zasadach do funduszy typu Private Equity/Venture Capital, działa Anioł Biznesu. Z tą różnicą, iż zwykle jest to samodzielna zamożna osoba, która przeznacza własny kapitał w zamian za udziały. Mniejszą rolę odgrywa także Anioł Biznesu w procesie zarządzania firmą. Jest, co prawda jej udziałowcem, ale nie angażuje się w proces bieżącego zarządzania, a jedynie ewentualnie wyznacza strategiczne ramy, w jakich dana firma ma działać.
Aniołowie biznesu to, więc poszczególne prywatne osoby, które zajmują się inwestowaniem własnych pieniędzy, w przedsięwzięcia lub w nawet całe branże, których inni inwestorzy się obawiają. Wykorzystują oni tzw. lukę w finansowaniu. Luka taka powstaje, kiedy środki własne inwestora, także te pożyczone u rodziny, są niewystarczające, zaś kredyt w banku nie jest dostępnym źródłem finansowania, głównie ze względu na krótki okres prowadzenia działalności, oraz niewystarczające zabezpieczenie kredytu.
Beneficjent środków pochodzących od anioła biznesu, jest, więc formalnie przedsiębiorcą mało wiarygodnym. Po pierwsze posiada bardzo małe doświadczenie w działalności biznesowej, a po drugie bardzo trudno, zwłaszcza w początkowej fazie wdrażania jego pomysłu biznesowego, jest oszacować zasadność i atrakcyjność przedsięwzięcia i realnego popytu na będące jego owocem produkty lub usługi. Inwestycje w takich przedsięwzięciach charakteryzują się, więc bardzo dużym ryzykiem, co z kolei pociąga za sobą konieczność oczekiwania bardzo wysokich stóp zwrotu przez dostarczającego kapitał anioła biznesu.
Oczekiwania finansowe anioła biznesu odnośnie stopy zwrotu z zainwestowanego kapitału są, więc wprost proporcjonalne do zainwestowanych środków.
Wewnętrzna stopa zwrotu, (ang. IRR – internal rate of return) jako miara dynamiczna oceny rentowności inwestycji pokazuje nam rzeczywistą stopę zwrotu z inwestycji, urealnioną głównie o wartość pieniądza w czasie. IRR to w ujęciu matematycznym stan, kiedy wartość bieżąca netto projektu – NPV=0 (ang. NPV – net present value). Wartość bieżąca netto projektu zaś, jest to suma uogólniona ilorazu przepływów pieniężnych generowanych przez projekt, oraz aktualizowanej stopy procentowej, na jaką pożycza się pieniądze bądź, jaką można byłoby otrzymać, lokując pieniądze w alternatywnej inwestycji, od której odejmuje się nakłady początkowe.
Posiadając te dwie kategorie oceny ryzyka, anioł biznesu szacuje doświadczenie biznesowe przedsiębiorcy. Przeważnie ocenę taką kreuje się poprzez dokonanie szeregu wywiadów i sprawdzenie kompetencji i intencji przedsiębiorcy. Aniołowie biznesu mogą dokonać takiego wywiadu na własną rękę, lub zatrudnić wyspecjalizowane do tego typu działalności firmy.
Kolejnym etapem działania, jakie podejmuje anioł biznesu, jest przedłożenie oferty przedsiębiorcy, w celu finalizacji przekazania wkładu inwestycyjnego.
Aby móc skorzystać z dokapitalizowania firmy środkami pochodzącymi od anioła biznesu, należy mieć na uwadze fakt, iż proces taki, bardziej szczegółowo, składa się z kilku zasadniczych etapów.
Na początku należy dokonać wstępnej weryfikacji zgłoszenia. Na tym etapie sprawdza się, czy przekazane dokumenty spełniają wymogi formalne oraz w jakim zakresie projekt spełnia postawione kryteria wejścia. Konsekwencją tej oceny jest wstępne zakwalifikowanie projektu lub jego odrzucenie. W chwili, kiedy projekt kwalifikuje się do dalszej oceny, organizacja zrzeszająca inwestorów, przekazuje im informacje dotyczące inwestycji. Na tym etapie wstępnie wyłania się już zainteresowany inwestor gotowy prowadzić dalsze rokowania. Warto w tym momencie zapewnić poufność przekazywanych informacji. Kiedy inwestorów jest więcej niż jeden, wtedy przedsiębiorca ma możliwość zaprezentowania swojego pomysłu każdemu z osobna. Na tym etapie dokonuje się dalszych negocjacji, wyłania się ostatecznego inwestora i doprowadza do podpisania umowy.
W Polsce Aniołowie Biznesu skupieni w Polskiej Sieci Aniołów Biznesu. Sieć ta powstała sześć lat temu, aby promować ideę aniołów biznesu, organizować i prowadzić do rozwoju tego typu finansowania inwestycji.

Polscy przedsiębiorcy mają wiele okazji, aby zaprezentować swoje start-upy prywatnym inwestorom. Cyklicznie organizowane są, bowiem swego rodzaju targi i przeglądy pomysłów inwestycyjnych, na których zjawiają się inwestorzy. W taki sposób kojarzy się pomysł biznesowy z kapitałem.
Aby móc starać się o środki pochodzące od anioła biznesu, należy posiadać innowacyjny pomysł inwestycyjny, najlepiej w fazie początkowej jego realizacji, oraz entuzjastycznie nastawioną i kompetentną kadrę zarządzającą. Organizowana firma powinna być w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, lub spółki akcyjnej.
Zwykło się przyjmować, że dolną granicą przekazanego wkładu jest kwota 100 000,00 PLN, górną zaś 2 000 000,00 PLN, niemniej nie są to granice ostre.
Reasumując, starając się o dofinansowanie swojej inwestycji, będącej w fazie pomysłu biznesowego, nie mając szans na kredyt w banku, można pozyskać inwestora będącego aniołem biznesu. Jest to podmiot skory do ryzyka, ale jednocześnie oczekujący większej za nie premii.
Aniołowie biznesu przyczynili się do wzrostu wielu branż, które dla innych nieelastycznych instytucji finansowych pozostawały obszarem niedostępnym, więc czasem warto spróbować i przekonać się, czy nasz pomysł biznesowy jest tylko płytkim pokładem, czy może żyłą złota, którą z całą pewnością warto eksplorować. /Michał Tchórzewski - Kierownik Działu Audytów SmartConsulting /
           

  • Dział Doradztwa SmartConsulting
  • ul. Kożuchowska 12
  • 51-631 Wrocław
  • Tel.: (71) 334 10 00
  • Fax: (71) 334 10 01
  • e-mail:
  • Oddział w Warszawie: ul. Kochanowskiego 45A/18, 01-864 Warszawa - Tel. (22) 6397494
Wyświetleń:
Plastline

Plastinvent