Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Optymizm Polskich Producentów Opon
Optymizm Polskich Producentów Opon
Mimo iż produkcja samochodów w Polsce spadła w 2010 roku w stosunku do roku poprzedniego o 1,39 proc. (dane Instytutu Samar), branża motoryzacyjna jest nadal jedną z najprężniej działających gałęzi Polskiego przemysłu. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2010 roku przemysł motoryzacyjny uplasował się na drugiej pozycji co do wielkości obrotów branży w Polsce. Polscy producenci samochodów patrzą w przyszłość
z optymizmem. 75% z nich planuje tym roku nowe inwestycje i zwiększenie zatrudnienia (według badania firmy Doloitte).
Dobra sytuacja na rynku motoryzacyjnym zwiastuje równie dobrą sytuację na rynku ogumienia. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego produkcja aut osobowych w 2011 roku znajdzie się w przedziale 800-900 tys. sztuk, czyli będzie na poziomie zbliżonym do roku 2010. Producenci opon samochodowych od początku roku zabrali się do ciężkiej pracy, gdyż po kryzysowym dla nich 2008 roku ograniczyli produkcję opon w 2009 roku, to spowodowało niedobór asortymentu na polskim rynku w 2010 roku oraz dalsze niedotowarowanie na polskim rynku w 2011 roku. Głównym ich problemem jest wzrost cen kauczuku na światowych rynkach, co przekłada się na zwiększenie cen opon samochodowych w Polsce.
Polska zajmuje drugie miejsce, zaraz po Czechach, w produkcji samochodów w Europie Środkowowschodniej. Jednocześnie nie ma własnej marki samochodów. Spośród wszystkich 40 fabryk produkujących samochody i silniki 16 znajduje się w Polsce. Wszystkie polskie fabryki samochodów należą do „europejskich sąsiadów”. Produkowane w Polsce samochody osobowe i dostawcze w 97 proc. trafiają na rynki zagraniczne. W Unii Europejskiej sprzedaje się rocznie średnio 30 nowych samochodów na 1000 mieszkańców, a w Polsce tylko 8.
Na polskim rynku ogumienia można zauważyć nowe tendencje. Konsumenci coraz częściej kupują szybsze samochody z silnikami o większej mocy. Produkcja opon jest ściśle powiązana z produkcją samochodów, dlatego w ślad za popytem producenci opon samochodowych nastawiają produkcję na opony szersze i przystosowane do bezpiecznej jazdy z dużymi prędkościami. Polski rynek ewoluuje w kierunku opon coraz to lepszej jakości. Na przestrzeni lat 2007-2010 odnotowano spadek zainteresowania oponami segmentu budget na rzecz klas: medium i premium. Stopniowo producenci samochodów osobowych odchodzą też od małych obręczy kół na rzecz rozmiarów 15, 16 i 17 calowych. Według raportu Continental Opony Polska prognoza sprzedaży opon na rok 2011 jest optymistyczna i zakłada wzrosty. Producenci opon muszą się jednak zmierzyć ze zmniejszoną podażą opon na rynku, ponieważ podobnie jak producenci samochodów, na czas kryzysu ograniczyli produkcję.
A jak przedstawia się sytuacja sprzedaży opon samochodowych w Internecie? Sklepy internetowe z oponami rosną w siłę, można zatem przyjąć założenie, że sprzedaż przenosi się do sieci. Ten rynek został zdominowany min. przez firmę NetCar.pl. Zdaniem eksperta ze sklepu internetowego NetCar.pl – Justyny Kaczor – do zakupu opon w Internecie konsumentów skłaniają głównie trzy czynniki: dostępność oferty znacznie lepsza niż na rynku off-line, ceny znacznie niższe niż w serwisach oraz wygoda związana ze zamawianiem towaru w sieci (oszczędność czasu, możliwość wyboru różnych form płatności etc). /Autor: Agnieszka Gugała, StartBull/