Grupa LANXESS, producent specjalistycznych środków chemicznych, opracowała szerokie spektrum tlenków żelaza wykorzystywanych w produkcji katod do akumulatorów litowo-jonowych. Dzięki dobrym właściwościom morfologicznym i wysokiej reaktywności produkty te idealnie nadają się do stosowania w dziedzinie ekologicznej mobilności. Ostatnim osiągnięciem grupy jest opracowanie zawierającego tlenek żelaza pigmentu Bayoxide E B 90 o specjalnej strukturze.
Linia produktów Bayoxide obejmuje specjalistyczne tlenki żelaza o różnych rozmiarach cząsteczek, kształtach kryształów i strukturach, a także klasach czystości, opracowane w celu zaspokojenia indywidualnych wymagań klientów. Produkty te pomagają producentom w wytwarzaniu wysoko wydajnych akumulatorów do samochodów napędzanych elektrycznie.
Wiedza z dziedziny chemii wspiera ekologiczne technologie napędu
Wszyscy znaczący producenci samochodów dążą do opracowania przyjaznych dla środowiska i wydajnych samochodów elektrycznych. Liczba pojazdów na świecie gwałtownie rośnie, a prawo – zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym – narzuca coraz bardziej rygorystyczne limity emisji CO2 dla samochodów. Według Jörga Hellwiga, dyrektora jednostki Inorganic Pigments (IPG): „Samochody elektryczne są ważnym krokiem aby sprawić, że szybko rozwijający się przemysł motoryzacyjny będzie bardziej zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju i bardziej przyjazny dla środowiska. Jednak to, czy nowe rodzaje pojazdów zostaną zaakceptowane przez konsumentów, zależy od tego, czy całkowite koszty będą rozsądne. Baterie, zwłaszcza ich żywotność i pojemność, odgrywają w tym przypadku kluczową rolę. Nasz dział badawczy prowadzi prace nad dostosowanymi do potrzeb produktami, które pozwolą sprostać wyzwaniom stawianym przemysłowi przez ekologiczne i oszczędne technologie napędu. Naszym zadaniem jako grupy będącej producentem specjalistycznych środków chemicznych jest odnajdowanie indywidualnych rozwiązań dla naszych klientów”.
Szacuje się, że globalny potencjał rynku akumulatorów do zastosowań związanych z elektromobilnością może osiągnąć aż 20 mld euro do 2020 roku. Jednym z czynników, który może zadecydować o sukcesie akumulatorów, są technologie produkcji katod. Konieczne jest tutaj znalezienie równowagi między gęstością energii i mocy, bezpieczeństwem, trwałością i kosztami. Okazało się, że katody LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe, LiFePO4) pozwalają na zaspokojenie wszystkich tych wymagań w bardziej zrównoważony sposób. Pierwsza generacja katod LFP zawierała roztwory wykonane z wytrąconego LFP lub LFP powstałego ze szczawianu żelaza w wyniku spiekania, ale obecnie wielu producentów wykorzystuje węglotermiczną reakcję tlenku żelaza, związków litu i związków fosforu.
Długoterminowe partnerstwo kluczem do udanej innowacyjności
„Kluczem do sukcesu jest nie tylko wysoka jakość naszych produktów. Jeszcze ważniejsze dla klientów są możliwości rozwojowe firmy i gotowość do nawiązywania długoterminowych partnerstw” – powiedział Jörg Hellwig. – „Jako jeden z wiodących producentów pigmentów z tlenku żelaza mamy wystarczające zdolności, aby niezawodnie zaspokajać rosnące zapotrzebowanie na tlenki żelaza do produkcji materiałów katodowych na potrzeby ekologicznej mobilności”.
„Nieustanne inwestowanie w badania i rozwój zaowocowało już kilkoma innowacyjnymi produktami” – powiedział dr Hendrik Kathrein, dyrektor Global Competence Center Specialities w ramach jednostki IPG. – „Ostatecznie jednak sukces w zakresie rozwoju produktu, w szczególności w przypadku tak złożonych obszarów zastosowań jak te, wymaga ścisłej współpracy z klientami i wzajemnego zaufania. Pracujemy nad produktami dostosowanymi do potrzeb producentów akumulatorów, ponieważ produkty te muszą być optymalnie dopasowane do wymagań klienta. Często mamy również do czynienia z pragnieniem zachowania wyłączności na opracowane rozwiązania”.
Kolor nie jest ważny
Pigmenty z serii Bayoxide opracowano na potrzeby różnych rynków i branż według indywidualnych wymagań klientów. Seria ta obejmuje między innymi surowce wykorzystywane do produkcji poduszek powietrznych, klocków hamulcowych i katalizatorów, pigmentów do tonerów w kopiarkach i drukarkach laserowych oraz adsorbentów wykorzystywanych do oczyszczania wody pitnej i ścieków. Innym bardzo innowacyjnym zastosowaniem jest wykorzystanie pigmentów Bayoxide do odsiarczania biogazu. Seria produktów Bayoxide dzieli się na pigmenty Bayoxide E, które produkuje się na bazie pigmentów z tlenku żelaza, oraz pigmenty Bayoxide C, które wytwarza się na bazie tlenku chromu. Podobnie jak pigmenty do barwienia materiałów budowlanych lub tworzyw sztucznych, produkty Bayoxide posiadają konkretne barwy (czerwień, zieleń, żółć lub czerń), ale odgrywają one niewielką rolę w porównaniu z technicznymi chemiczno-fizycznymi właściwościami produktu.
Jednostka IPG jest jednym z największych na świecie producentów nieorganicznych pigmentów z tlenku żelaza i tlenku chromu. Należą do niej zakłady produkcyjne w Niemczech, Brazylii i Chinach, a także dodatkowe zakłady mieszalnicze i zakłady mielące w Australii, Chinach, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Jednostka biznesowa jest częścią segmentu Performance Chemicals grupy LANXESS, który w roku podatkowym 2011 odnotował sprzedaż w wysokości 2,13 miliardów euro.
LANXESS jest wiodącym producentem specjalistycznych środków chemicznych. W 2011 roku spółka osiągnęła sprzedaż w wysokości 8,8 miliarda euro. Obecnie zatrudnia około 16.900 pracowników w 31 krajach i jest reprezentowana przez 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności firmy LANXESS jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, półproduktów i specjalistycznych substancji chemicznych. Spółka LANXESS należy do indeksów Dow Jones Sustainability Index (DJSI) World oraz FTSE4Good.