Polecamy

B2B Giełda Tworzyw Szukaj
Czytelnia RSS

Technika GK w Przemyśle Motoryzacyjnym

Drukuj

Technika GK w Przemyśle Motoryzacyjnym

Zintegrowany moduł drzwi IDM (integrated door module) zastosowany w drugiej generacji modelu Mini to innowacyjne rozwiązanie w produkcji podzespołów samochodowych. Firma Magna Interiors – dostawca elementów z tworzyw sztucznych, we współpracy z takimi firmami jak: BMW, Georg Kaufmann – wykonawcą formy wtryskowej oraz Synventive Molding Solutions – producentem systemów gorących kanałów (GK), opracowała i wdrożyła innowacyjną metodę produkcji kompletnych podzespołów paneli drzwi montowanych w całości do metalowego korpusu drzwi samochodu. Kompletny podzespół wykonany z PP wzmocnionego długim włóknem szklanym, zawiera wszystkie elementy konieczne do montażu mechanizmu zamykania szyby,mechanizmu zamka, napędów elektrycznych i innych. Pozytywnie przeszedł on wszelkie testy bezpieczeństwa. Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość wykorzystania techniki wtryskiwania z doprasowaniem na elementach tekstylnych, która pozwala na produkcję dwukomponentowego podzespołu PPGF/TPO wraz z elementami wykończenia estetycznego, podczas jednego cyklu wtrysku. Otrzymujemy moduł pozbawiony wypływów, wad kolorystycznych oraz wad zniekształceń wykończenia materiału, powtarzalny, dokładny wymiarowo i gotowy do montażu.
                                                
                                   Rys. 1. System GK Synventive Molding Solutions
W ciągu ostatnich lat firma Synventive Molding Solutions opracowała standardowe rozwiązania dysz grzanych i rozdzielaczy, wykorzystując swoje doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu licznych rozwiązań systemów GK. Są one wykorzystywane w technice wtryskiwania z doprasowaniem na elementach tekstylnych (gdzie wymagana jest bardzo dokładna kontrola i równomierny rozkład temperatury) oraz technice wtrysku tworzywa wzmocnionego długim włóknem szklanym.

Rys. 2. Forma wtryskowa z systemem GK Synventive do wtrysku tworzywa na materiale

Andrew Dovey (Synventive Project Manager), współpracujący z Magna Interiors stwierdził: Ponieważ jesteśmy ściśle związani z przemysłem motoryzacyjnym oraz posiadamy wieloletnie doświadczenie w obu technikach, od razu zostaliśmy zaproszeni do współpracy przy tym projekcie – na wczesnym etapie jego realizacji. Nasz udział polega na zoptymalizowaniu dróg płynięcia z uwzględnieniem właściwości tworzyw z włóknem szklanym w celu uniknięcia niepożądanych stref turbulencji. Oprócz doboru odpowiednich przekrojów kanałów dysz i rozdzielacza, bardzo ważna była właściwa konstrukcja punktu wtrysku, zwłaszcza dla dysz z zamykaniem iglicowym. Technika wtrysku tworzywa na materiał tekstylny wymaga równomiernego rozkładu temperatury, co firma Synventive rozwiązała dzięki umieszczeniu grzałek po obu stronach rozdzielacza oraz zastosowaniu aluminiowej osnowy dla grzałek dysz. W celu uniknięcia przegrzania materiału wykończeniowego, ciekłe tworzywo musi być utrzymywane w możliwie najniższej temperaturze przy wąskim zakresie temperatury procesu. Istotna jest również geometria punktu wtrysku oraz odpowiedni rozkład temperatur z uwzględnieniem konieczności zastosowania układu chłodzącego narzędzie.
                                             
                                     Rys. 3. IDP (integrated door module) do modelu Mini
Podjęta przez firmę Magna Interiors decyzja o wyposażeniu w systemy GK firmy Synventive wszystkich 67 form wtryskowych do produkcji elementów wykończenia wewnętrznego nowego modelu Mini wyniknęła głównie z konieczności zapewnienia niezawodności produkcyjnej wymaganej od liderów przemysłu samochodowego.
Wyświetleń:
Plastline

Plastinvent