Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Autonomiczny Świat Kompozytów Przyszłości
Autonomiczny Świat Kompozytów Przyszłości
SZTYLER BARBARA, KREMER Martin /SIEROSŁAWSKI Group/#02
W perspektywie rozwoju automatyki i robotyki pisze się o autonomicznych pojazdach i urządzeniach. Nazwa przerysowane niczym z ‘’transformersów’’, gdyż ta autonomiczność nie oznacza niezależności i niepodległości. Roboty będą usamodzielnione, lecz pod pełną kontrolą i zarządzaniem. Usamodzielnienie na polecenie, celem stworzenia komfortu, wygody i wyręczenia człowieka kreśli nową możliwą ścieżkę rozwoju tworzyw sztucznych i inteligentnych kompozytów.
Europejski odwrót od single-use plastic wprowadzi rewolucje wśród przetwórców tworzyw sztucznych. Należy przyjąć wyzwanie i szukać możliwości rozwoju branży w tematach kreujących przyszłość.
Pierwsze samochody bez kierowcy pojawiły się jeszcze w latach 20. w Stanach Zjednoczonych i nie były to pojazdy autonomiczne, ale zwykłe samochody, w których kierowcę zastąpiono układem zdalnego sterowania, kontrolowanym z samochodu jadącego z tyłu. Aktualnie, auta bez kierowców wyjeżdżają na ulice kolejnych metropolii na świecie. Na razie jeszcze testowo. Nie ma jednak wątpliwości, że od tej rewolucji technologicznej nie będzie odwrotu a wraz z rozwojem autonomicznego świata będzie rozwijać się świat przetwórstwa tworzyw sztucznych. Nad autonomicznymi samochodami, nazywanymi też samochodami samosterującymi, pracują obecnie tacy giganci technologiczni jak: Google, Apple, Tesla i Uber, jak również szereg firm motoryzacyjnych, m.in.: Mercedes, Volkswagen/Audi, BMW, General Motors, Volvo, Ford, konsorcjum Renault-Nissan-Mitsubishi i Toyota.
Najważniejszym celem przy projektowaniu pojazdów autonomicznych jest zmniejszenie masy równocześnie utrzymując wysoką wytrzymałość, co dla branży tworzyw sztucznych jest bardzo istotną informacją. Zmniejszenie masy pojazdu o 10% powoduje zmniejszenie zużycia paliwa o 5 do 7%. W samochodzie jest około 30 000 części, z tego jedna trzecia to plastik. W 2016, lekki pojazd średnio zawierał około 150 kg kompozytów polimerowych co stanowi ponad 50% całkowitej objętości pojazdu. Śmiało można stwierdzić, że rola kompozytów w branży motoryzacyjnej i transportowej cały czas rośnie.
Autonomiczny świat to nie tylko samochody, ale również urządzenia, które już możemy spotkać w wielu dziedzinach życia takich jak rolnictwo, przemysł, wojsko, a także w zwykłym życiu codziennym. Autonomiczne pojazdy i urządzenia są inaczej projektowane i to zarówno w kwestii doboru materiałów, jak i samej architektury wnętrza lub designu zewnętrznego.
Przed światem zadanie projektowania, produkowania, programowania, kontroli i zarządzania aż po tchnięcie elementów sztucznej inteligencji w celu przewidywania potrzeb, reakcji na bodźce by wreszcie usamodzielnić maszyny w wykonywaniu zadań. W tej perspektywie cytat z Księgi Rodzaju: ‘’czyńcie sobie Ziemię poddaną’’ jest nowym wyzwaniem w rozwoju autonomicznych maszyn i urządzeń.
W OCZEKIWANIU NA ZGODĘ AUTORA NA UDOSTĘPNIENIE PREZENTACJI
Barbara SZTYLER
Dyrektor Generalny
SIEROSŁAWSKI Group Jan Sierosławski
39-300 Mielec
ul. Inwestorów 7
M. +48 667 752511
T. +48 17 7449211
F. +48 17 7449218
E.